Z diskuze
Stálé rubriky
Pomoc Zvědavci
Zábava
Příroda
Počítače
Hry
Co se jinam nevešlo
Archiv
Autoři
Předplatné
1 měsíc: 99,-Kč
6 měsíců: 499,-Kč
Pro předplatné (přístup ke článkům starším než 3 měsíce) musíte být zaregistrován.
Tiráž
Vydavatel: Vladimír Stwora
(Chcete-li mi poslat důvěrnou zprávu, zde je můj PGP klíč)
Pohledy z Evropy: Richard Král
Spolupráce a příspěvky nejsou honorovány.
Měnové kurzy
$1 US = 16.18 Kč
$1 CAD = 16.08 Kč
$1 AUD = 15.26 Kč
1 € = 25.07 Kč
1 £ = 31.62 Kč
1 CHF = 15.54 Kč
100 Sk = 78.17 Kč
100 rublů = 68.02 Kč
1 unce zlata = 14319 Kč
Poslední aktualizace 09.05. 18:10 SEČ
|
Diskuze k článku
Příspěvků 63
21.3. 6:09
Totiž MÁM NA SEBE VZTEK
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 75.?.?.?
Napsal jste zde velmi dobre o fotografii a jak je videt, neco o ni vite.
Mel by jste mit vztek, ze zde nemate fotografickou rubriku, kde by se mohlo diskutovat a zaroven publikovat fotografie. Nevim jak tento server funguje ale bylo by vyborne, kdyby si sem mohl kazdy clen dat do sveho profilu sadu vzorku svych vytvoru.
Ja jsem se sice nemachal v chemikaliich ale stravil sem leta couranim po svete s dvema Nikony a sadou 8mi ruznych objektivu. Dnes s hruzou zjistuji, ze stare diapozitivy a jeste vice, negativy natolik schatraly, ze se sice stale daji scanovat a opravit ale vysledek jiz nestaci. Dnesni digitalni technologie ma uzasnou uroven a pouze velky specialista pozna rozdil ve stinech a tonech. Osobne mam rad barvu ale obcas jsem zkusil a nechal foto v cernobilem. Nedavno jsem se povysil z Nikon D70 na D300 a musim vam rict, zapomente na blesk. Co dnesni kamera dokaze nejen v seru ale ve velmi tmavem prostredi, je uzasne. Pro oddane Canonu, jejich moderni zrcadlovky jsou stene schopne takove kvality.
Zminil jste se o barvotisku. Ono je i v digigitalni neco takoveho. Format TIFF a RAW zaznamenavaji mnohem vice data, ktere muzete lepe manipulovat ve fotoshopu, bud Aperture, nebo Lightroom. Verim, ze i v cernobilem maji specialni moznsti naladeni, podobne co znate z tmave komory.
Pokud nemuzete zalozit zvedavcuv fotoklub, muzeme si sem dat odkazy na sve, napriklad Flicker.
http://www.apple.com/aperture/
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/
156931
21.3. 8:15
RE: Totiž MÁM NA SEBE VZTEK
jean.laroux
jean (tečka) laroux (zavináč) seznam (tečka) cz 85.?.?.?
Ja myslim za autorovi ani tak neslo o foceni jako o primer. Clovek opravdu vnitrne dokaze presvedcit sam sebe o spravnosti skoro vseho co dela. Obcas je potreba podivat se na sebe i z jine perspektivy. Kritizujeme napr.konzumni styl zivota ale spokojene si dal pujcujeme v bankach tech nejmenovanych, kupujeme to co nutne potrebujeme a podlehame vsudypritomne reklame, moralizujeme na tema pornografie a pak kdyz neni nikdo v dosahu .. www.neconeslusnyho.com Tech prikladu by se dalo najit spousta. Myslim, ze je normalni se presvedcovat o tom, ze to co delame je spravne nebo to aspon ma duvod. Ale jak jsem napsal vyse .. je dobre si uvedomit co delame a proc .. muze se to hodit pokud bychom se napr. rozhodli zmenit sve navyky ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
156940
21.3. 10:34
RE: Totiž MÁM NA SEBE VZTEK
.. já bych k tomu jen poznamenal ...
Že fotit do barvy má jednu velkou výhodu oproti přímému focení do "šedé" .... jednak šedou ztrácíme cenné informace a za další, s barevným snímkem si mohu lépe vyhrát při převadění do šedé pomocí míhání kanalů. Což je vskutku mocný nástroj. Proto ač chci černobílý, fotím do barvy, protože potom mám větší možnosti při upravách snímku. Resp, velké možnosti.
Dále potom, by mohl třeba existovat čistě černobílý dig. foťák. Čili jednotlivé buňky na čipu bez barevných filtrů. Jednak se tím znatelně zvýší citlivost snímače, barevné filtry pohltí část světla, a také se zvýší ostrost. Nebude třeba žádné dopočítávaní barvy tak jak je normál. Čímž třeba odpadne moiré a tak .... Na druhou stranu, zase chybí barevná informace. Sice se dají použít barevné filty, avšak míchání kanálů se to nevyrovná ... ale použít se dájí a výsledky to přinese.
Co myslíte??
156948
21.3. 18:13
RE: Totiž MÁM NA SEBE VZTEK
>Mel by jste mit vztek, ze zde nemate fotografickou rubriku, kde
>by se mohlo diskutovat a zaroven publikovat fotografie. Nevim jak
>tento server funguje ale bylo by vyborne, kdyby si sem mohl kazdy
>clen dat do sveho profilu sadu vzorku svych vytvoru.
Bohužel, to je hezká myšlenka, ale my máme ve Zvědavci jen 5 GB paměti a z toho už jsou 4 obsazené. Navíc na tomto poli existují specializované servery, kterým bych těžko mohl konkurovat.
>...stravil sem leta couranim po svete s dvema Nikony a sadou 8mi ruznych objektivu.
Já jsem také nikonista. I když poslední dobou stále více pošilhávám po Canonu.
>...stare diapozitivy a jeste vice,
>negativy natolik schatraly, ze se sice stale daji scanovat a
>opravit ale vysledek jiz nestaci.
Souhlas. Přišel jsem na stejnou věc. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
>Dnesni digitalni technologie ma
>uzasnou uroven
Opět souhlas.
>Format TIFF a RAW zaznamenavaji mnohem vice data, ktere
>muzete lepe manipulovat ve fotoshopu, bud Aperture, nebo
>Lightroom.
Hrál jsem si s tím, ale po mnoha pokusech jsem zjistil, že dnešní procesory v kamerách jsou tak kvalitní, že nakonec je výsledek víceméně stejný, ať je to v jpegu nebo v raw. RAW / TIFF formát se uplatní u velkých zvětšenin a tam, kde dodatečně potřebujete změnit barevnou teplotu snímku. Např. při podivném umělém osvětlení. Fotil jsem promoci studentů v divadle bez blesku na jpeg a doma jsem zjistil, že to byla chyba. Měl jsem používat RAW, protože barevná teplota těch podivných divadelních reflektorů posunula barvy tak, že bylo hrozně pracné to potom "chytit" správně.
>Pokud nemuzete zalozit zvedavcuv fotoklub, muzeme si sem dat
>odkazy na sve, napriklad Flicker.
Flickr samozřejmě používám a také Picasa a rajce.net. No uvidíme. Pokud bude zájem, můžeme se k tomu tématu vrátit v některém dalším článků. Nevím, kolik zájemců o fotografii je mezi čtenáři.
156969
21.3. 20:27
Fotografie a geotagging
Flickr samozřejmě používám a také Picasa a rajce.net.
Flickr (a taky treba Panoramio) umoznuje geotagging fotografii, a jejich export do dynamickeho KML souboru pouzitelneho jako overlay pro Google Earth. Fotky se pak v mape zobrazuji jako barevne tecky co se daji zobrazit v popup okne, a jako link na prislusny website. Viz treba zde. Dalsi resources viz zde.
Koordinaty, kde byla fotografie porizena, mohou byt vlozeny do EXIF tagu obrazku. Mnohe online systemy je pak automaticky zpracuji.
156978
21.3. 20:26
RE: Fotografie a geotagging
>Flickr (a taky treba Panoramio) umoznuje
>geotagging fotografii,
Ano, vím. Občas používám. Např. zde: Noční Mississauga
156980
21.3. 22:57
RE: Totiž MÁM NA SEBE VZTEK
Vladimire, format RAW ma oproti ostatnim jen jednu vyhodu kterou jako amater sotva vyuzijete. Lze v nem ukladat obrazy s barevnou hloubkou 48bitu na kanal. Barevny gamut takto porizene a ulozene fotografie ovsem presahuje i zobrazovaci moznosti CRT monitoru nebo LCD.
Navic s timto formatem nelze pracovat v beznych editorech a to vcetne Photoshopu. Jedna se o "surovinu" pro profiky, ktera umoznuje jeste pred libovolnou konverzi a tim padem i degradaci, tak velejemne barevne upravy o kterych se vam ani nesnilo. Problem s barevnou teplotou ruznych svetelnych zdroju neresi a ani nemuze resit format do ktereho ukladate. Spravne vyvazeni bile je nutne nastavit pri foceni a pokud to neni mozne tak alespon pouzit referencni prouzek cerna-50%seda-bila ktery si alespon jednou v dane serii vyfotite a za pomoci LEVELS ve Photoshopu kde jsou tri kapatka na bilou, 50% sedou a cernou to odladite a toto aplikujete na vsechny ostatni fotky ze serie.
Neni to idealni ale staci to.
156988
21.3. 7:18
Cernobila vs barevna
V rukou siroke verejnosti stoji za houby vicemene cokoliv - fotoaparaty, internetove diskuse na mainstreamovych serverech, auta, Nekonecne Zari, a dalo by se pokracovat dlouho. Ninety percent of everything is crap.
Blesk se da zmekcit budto kouskem tenkeho papiru skrz ktery se prosviti, nebo bilym kartonem, napr. vizitkou, podrzenym pred bleskem v uhlu 45 stupnu a difuzne odrazejici jeho prilis ostre svetlo na strop nebo jinou vhodnou plochu. Vyzkousejte si, dava to docela slusne vysledky. S barevnymi reflektory (krabicka cigaret, bankovka...) se obcas daji udelat pekne efekty.
Prevod barevne na cernobilou muze byt hluboce kreativni proces sam o sobe. Muzete si pohrat s koeficienty jednotlivych barevnych kanalu, nebo dokonce s jejich jasovymi krivkami (a vnest do nich rozlicne zajimave nelinearity). Zejmena v pripade formatu RAW, ktery ma casto vyssi barevnou hloubku, nez 8 bitu na kanal.
Cernobily tisk muze byt vyznamne levnejsi, nez barevny. Porovnejte cenu stranky z cernobile laserove tiskarny s cenou stranky z barevneho inkjetu.
Co se barev tyce, vyzkousejte high dynamic range. Nekdy jsou z toho nadherne "hyper-realne" obrazky. V cernobile take mohou vypadat pekne. Musi se to ale umet. Jako vsechno, co ma za neco stat.
156935
21.3. 10:18
RE: Cernobila vs barevna
>Cernobily tisk muze byt vyznamne levnejsi, nez barevny.
>Porovnejte cenu stranky z cernobile laserove tiskarny s cenou
>stranky z barevneho inkjetu.
Ale čb laserovkou myslím fotokvalitu nedosáhnete ![jsem zmaten, nerozumím... [zmaten]](images/smiles/icon_confused.gif)
156946
21.3. 11:07
RE: Cernobila vs barevna
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 75.?.?.?
"Musi se to ale umet. Jako vsechno, co ma za neco stat."
Zde jste nam ukazal, ze je bychom se mohli jeden od druheho poucit a navzajem pobavit.
156951
21.3. 19:01
RE: Cernobila vs barevna
>V rukou siroke verejnosti stoji za houby vicemene cokoliv
)) Velká pravda.
>Blesk se da zmekcit budto kouskem tenkeho papiru...
Jasně. S bleskem se dají dělat kouzla. Jinak je také zajímavé, jak pronikavě se bleskové snímky zlepší, pokud použijete přídavný blesk, tedy takový, který je sice spojen s fotoaparátem, ale má větší výbojku a hlavně je dále od objektivu.
High dynamic range jsem zkoušel. Vytváří to opravdu zajímavé obrázky. Chce to ale kvalitní monitor, nejlépe klasický CRT, mnoho LCD to prostě "vyhladí".
156970
21.3. 12:21
foto/grafování
janko
janko (zavináč) karao (tečka) cz 85.?.?.?
také fotografuji, včetně (kdysi dávno) několika semestrů u Jána Šmoka, kdo ho zná.
Je přirozené, že když je černobílé fotce odebrána barevnost, tak se v ní vytvoří prostor pro imaginaci, rozvoj fantazie toho, kdo ji vnímá. A hledání vlastností toho, kdo ji udělal.
Ale stejný proces prochází dnes i u barvy, Saudkovy "tlusté báby" a další posunuly naši fantazii od vytvoření barevného obrazu z fotky černobílé do vytvoření "příběhu" nad fotkou dobře barevně "posazenou" (nevím, jakým slovem vyjádřit posun od tuctového snímání reality)
Film je úplně jiná písnička, vrstvy, které lze z filmu vnímat, ty odvisí nejen z kvality příběhu a režiséra, ale také z použitých metod snímání. Znalod každé další profese nás vede do stále hlubších a kvalitnějších hladin vnímání.
Za čas budou všichni vědět, že vhledy (scénáře) z jiných světů (scifi) jsou jen přepisem tamní reality pomocí prostředků, které máme v té které době k dispozici.
A fotky i filmy nás učí hledat v nich především to, co není na obrázku vidět.
156954
21.3. 14:29
RE: foto/grafování
Nedávno dávali v TV slavný film Zvětšenina. Ten film byl barevný, ale ten módní fotograf , ta hlavní postava filmu toho filmu, chytal momentky ze života zásadně černobíle. Asi i on věděl, že černobílá fotka dává prostor pro imaginaci a rozvoj fantazie- zvláště když se na ní objevila mrtvola.![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
Uvědomila jsem si, že ten film ani po létech neztratil nic ze své zvláštní atmosféry a poetičnosti. A zmocnila se mne nostalgie nad tím, že ta doba šedesátých let, ta doba našeho mládí, byla jaksi podstatně čistější, vnitřně svobodnější, mravnější a naivnější, zkrátka po všech stránkách hezčí, než je doba dnes. Dnes svět řídí parta psychopatů, která ho záměrně vede do válek, i do čím dal většího mravního bahna,(jako by z toho měli zvrácenou radost, že si s mainstreamem mohou dělat co chtějí) a jejich neblahá činnost je čím dál více ze všech jejich činů znát.
Já když vidím, jak píše zaprodaná Mladá fronta, tak z těch mladofrontových, prodejných novinářů dnes a denně bliju. Jak je možné, že se ti lidi za své psaní vůbec nestydí? Za dobré bydlo napíšou svým chlebodárcům cokoliv, co si budou přát. Jsou to skutečně otrlé povahy ti novináři, viďte pane Jandourku? Vy jste totiž taky jeden z nich. Prostě novinářský hnůj.
156957
21.3. 14:27
RE: foto/grafování
micha
michaVej (zavináč) seznam (tečka) cz 77.?.?.?
Jó,Jarmilo,za našich mladejch let,bejval svět jako květ.Pokrok ovšem nezastavíš .MF bez komentáře(to sem chtěl vždycky říct). ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
156958
21.3. 19:07
RE: foto/grafování
Zvětšenina - úžasný film.
Jinak, co se ale týče zobecnění minulého světa a tehdejších lepších časů bych byl opatrnější. To je totiž znak stáří. Čímž nechci říct, že jste stará. Jen to, že s tím odsuzováním nové doby je třeba být opatrný. Co existuje společnost, vždycky lidé vzpomínají na doby svého mládí, kde všechno bylo lepší, čistější, hezčí léta, zasněženější zimy apod. Dobře o tom píše Jirotka v Saturninovi. Doporučuji vyhledat. ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
Já si vždycky, když mě to napadne (a napadá mě to často) říkám větu Seven of Eleven ze seriálu StarTrek: We will adapt. Musíme, pokud chceme přežít.
156972
21.3. 19:56
RE: foto/grafování
>... bych byl opatrnější. To je totiž znak stáří.
Co špatného vidíte na staří, Vladimire? ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
>To není tím, že by svět byl tenkrát lepší. To je tím, že jsme byli mladí.
Uz nejste?
Zn. Vítejte mezi námi,... stářím opatrnějšími.
V ![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
156977
22.3. 8:00
RE: foto/grafování
Je fakt, že to mé postesknutí tak vyznělo, že člověk již tím stařeckým, vzpomínkovým optimismem si vše maluje na růžovo a vzpomíná: Jo paní, tenkrát deset deka salámu, to bylo nějakýho salámu!
V tom to ale není, mě spíš děsí ten příliš rychlý nárůst vědy a techniky, který tady tisíce let předtím nebyl. Že současná doba je zgruntu něco jiného než všechny předešlé epochy. Chaplin natočil film Moderní doba, kde se snažil znázornit, jak se člověk mění z individuality na kolečko obrovského stroje, který ho nakonec úplně semele. A ten „pokrok“, který nezastavíme, jak píše pan micha, nás nečiní šťastnějšími, ale spíš zmatenějšími a všemi směry závislejšími a ovladatelnějšími. Bylo mi 10 let, když si sousedi odnaproti jako první v činžáku pořídili nebarevný televizor. Naše rodina si ho pořídila, až když mi bylo 15 let. V tom vidím tu čistotu, tu naivnost, atd: že jsme nebyli tolik manipulováni všemi směry, kdy všechno je lež a nic není pravda, vše jen reklama a zdání, klam a mam, a všechno všemi směry prošmírováno tou nejmodernější technikou. Byli jsme víc sví, byli jsme individuality.Dnešní lidé jsou jen rezignované pracovní jednotky, splácející hypotéky, semleté maso, zpracovaná tvárná hmota, kterou zbývá už jen očipovat.![grrr... jsem naštvaný [naštvaný]](images/smiles/icon_mad.gif)
157004
22.3. 17:11
RE: foto/grafování
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
To stejne rikala generace, ktera zila pred sto lety. Za padesat roku bude pristi generace vzpominat s nostalgii na chod zivota, ktery prozivame prave ted my.
157034
22.3. 17:40
RE: foto/grafování
Já si myslím, že za padesát roků již bude Země zase jen planeta prvoků.
157038
27.3. 6:48
RE: foto/grafování
Mirda
smirek (zavináč) shaw (tečka) ca 24.?.?.?
>Já si myslím, že za padesát roků již bude Země zase jen
>planeta prvoků.
---
Paní Jarmilo, my si totiž nic jiného ani nezasloužíme a planeta si konečně oddychne. Už si někdo z nás uvědomil, kde vlastně žijeme? V pekle! Ano, v pekle. Když se v pekle narodíš, tak ti to jako peklo nepřipadá. Uvedu příklad.
Kdyby to bylo možné vypůjčit si skupinku lidí, kteří žili v biblických dobách v počátcích našeho kalendáře...několik z nich postavit na ostrůvek doprostřed rušné křižovatky, kde kolem sviští tamvaje a ze všech stran projíždějí auta...druhou skupinku postavit do provozu montážní linky Fordovy automobilky...dalších pár lidí posadit na letišti na začátek
přistávací dráhy...pár lidí shodit padákem do centra bojiště v irácké válce. Co si myslíte, že budou ustrašeně a s rozechvěným hlasem vykládat kamarádům po návratu domů?
"Byli jsme v pekle".
157275
27.3. 7:51
RE: foto/grafování
Co na to říct? Že máte pravdu. Ještě lepší by bylo vypůjčit si malou tlupu lidí z dob před 100 tisíci lety. Já myslím, že po jedné minutě by padli mrtvi k zemi, protože i po stránce mikrobů se dnešní svět tak „vyzbrojil“, že je úplně o něčem jiném, než tenkrát. Fakticky- je to pravé a nefalšované peklo. Ale vůbec největším peklem jsou pro mne momentálně naši soudruzi poslanci, kteří si odsouhlasují absolutisticky co chtějí a my všichni na to musíme jen bezradně zírat a nechat si vše líbit. Vůbec se mi nelíbí, jaké drakonické pokuty na občany chystají, kvůli kdejaké hlouposti. 20 tisíc za hlučnější mejdan, 50 tisíc za neuposlechnutí policisty, a tak podobně. Hezky a nenápadně nás pomalu připravují na NWO. Co je tohle vůbec za lidi? Organizovaní zločinci?
157277
27.3. 7:25
RE: foto/grafování
Mirda
smirek (zavináč) shaw (tečka) ca 24.?.?.?
Takové pokuty si nikdo nemůže dovolit zaplatit. Lidi skončí ve věznicích za hlučný mejdán? A nebo se už ze zoufalství konečně vzbouří? Asi to k tomu povede, ale tady jsme v jiném článku to podrobněji rozebírat!
![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157279
27.3. 10:34
RE: foto/grafování
fascinují mě lidi, co suverénně mluví o něčem 100.000 let zpátky a že to je jen teorie? a že jsou i jiné, které stamiliony let trvající historii Země nepřipouštějí? no a? my přece "víme", co bylo před 100.000 lety... (žel nevíme jistě ani to, co bylo před 100 nebo 2000 lety... neshodneme se na tom).
157288
21.3. 18:23
RE: foto/grafování
>A fotky i filmy nás učí hledat v nich především to, co
>není na obrázku vidět.
To je velká pravda. Tak by to mělo být.
156971
21.3. 12:19
jeste ze jsou barevny fotky
Tak jâ si nedokâzu predstavit,çernobìly fotky, amater,çlovek jako jsem jà,potrebuje digital,protoze je rychlej,praktickej, me staçi kdyz proste zmaçknu a vyfotî to,hlavne barevne,k çemu me bude çernobîlâ fotka z dovoleny u more? to by bylo pekne hnusny. Pro lidi co chtejî fotit umelecky,tem se to treba hodi,ale amaterovi rozhodne ne.
156956
21.3. 17:23
vec nazoru a osobnych preferencii
aj ked chapem co chce autor povedat (a ze sa vyjadril pekne , nemozem nez spomenut si nasledovne citaty:
Adding sound to movies would be like putting lipstick on the Venus de Milo.
-- actress Mary Pickford, 1925
suhlasite? ja nie...
ano, nemy film ma svoje caro. ale zvuk je v principe zlepsenie a pre autora umelecky prvok navyse; nie nevyhnutne gyc
potazmo:
Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen.
-- Albert Einstein
inymi slovami (a hodne parafrazujem), kazda generacia si nesie zo sebou svoju zbierku predsudkov a preferencii, ktore sa prejavuju aj vo vnimani umenia a jeho vyrazovych prostriedkov...
156961
21.3. 18:09
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
Ale já přeci nemám nic proti pokroku, ani nechci vracet čas. Samozřejmě, že zvuk, stejně jako barva je úžasné zlepšení a doplnění. Mně se nelíbí bezmyšlenkovité nadužívání těch prostředků. Vadí mi, že nelze koupit digitální kameru, která by fotila jen černobílé (a byla za tím účelem patřičně technicky vymakaná - jak tady někdo zmiňoval, čistě černobílý čip by dokázal zajímavé věci).
156967
21.3. 19:25
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
>Vadí mi, že nelze koupit
>digitální kameru, která by fotila jen černobílé (a byla za
>tím účelem patřičně technicky vymakaná - jak tady někdo
>zmiňoval, čistě černobílý čip by dokázal zajímavé
>věci).
Problem je v tom, ze takove fotaky by byly neprodejne. Pritom by samozrejme stacilo odebrat barevne filtry, CCD i CMOS snimace jsou samy o sobe barvoslepe.
Nicmene takovy aparat existuje, ale cena bude asi nestravitelna :
http://www.digital-photography.org/black-and-white...
156974
21.3. 20:31
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
Dalsi moznosti jsou fotoaparaty znacky Sigma: SD9, SD10, SD14 a kompakt DP1(pevne ohnisko, ekvivalent 28mm kinofilmu). Tyto pristroje nepouzivaji klasicky CCD/CMOS s bayerovou mrizkou, ale trivrstvy cip, kdy kazda bunka snima kompletni RGB slozku, neni tedy nutne pouzit interpolaci.
fotky sd14:
http://www.sigma-sd14.com/sample-photo/
fotky DP1:
http://www.sigma-dp1.com/sample-photo/
156981
21.3. 22:03
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
Tak tohle jsem nevěděl. Díky za info. ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
156986
21.3. 19:42
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
Klasicka handheld digitalni kamera v cernobile verzi nejspis dostupna nebude. Pokud by byla, poptavka bude natolik nizka, ze cena bude prilis vysoka a bude ekonomictejsi pouzit kameru se "zbytecne" vysokym rozlisenim a prevod do monochromu resit softwarove. Z 20 megapixelu pak diky rozlozeni snimacich pixelu (ctverice s dvema zelenymi, modrym a cervenym filtrem) pujde udelat 5 megapixelu cernobile beze ztraty ostrosti.
Mozna by se dalo neco najit na poli prumyslove automatizace, nebo laboratornich pristroju. Vysoce citlive (casto i Peltierovymi clanky nebo kryoaparaturou chlazene) monochromaticke senzory jsou relativne bezne v amaterske astrofotografii. Citlive kamery s vysokym frame rate se pouzivaji na jeden typ fotografovani hvezd, kdy se mihotani atmosfery kompenzuje tak, ze se udela velke mnozstvi snimku s velmi kratkou expozici, a pak se vyberou ty ktere nejsou mazle. Mozna by se totez vybaveni dalo pouzit pro "pozemskou" fotografii na velkou vzdalenost s velikym teleobjektivem.
Kamkordery se uz docela bezne delaji se tremi CCD senzory, a rozdelenim barev do kanalu pomoci dichroickych zrcadel. Pokud by existoval nejaky fotoaparat s takovou optikou, vyjmutim zrcadel by se z nej dal udelat cernobily. Mozna neco takoveho i existuje pro praci v extremne nizkych urovnich osvetleni?
Pro exoticke choutky doporucuji fotografii v exotickych castech spektra - infracervenou, ultrafialovou, v jedne specificke vlnove delce (napr. jenom cara sodiku), nebo termalni imaging. Nebo horkou novinku, imaging v terahertzovem pasmu.
156975
21.3. 21:19
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
>Klasicka handheld digitalni kamera v cernobile verzi nejspis
>dostupna nebude.
Tak jsem si trošku zagoogloval. Je. Ale jenom jedna a za astronomickou cenu. Dělají ji v MegaVision: http://www.mega-vision.com/products/Mono/Mono.htm a stojí od 7 do 27 tisíc US dolarů. Grr.
156984
21.3. 21:12
RE: vec nazoru a osobnych preferencii
>Pro exoticke choutky doporucuji fotografii v exotickych castech
>spektra - infracervenou, ultrafialovou, v jedne specificke vlnove
>delce (napr. jenom cara sodiku), nebo termalni imaging. Nebo
>horkou novinku, imaging v terahertzovem pasmu.
Vim, dalo by se to vygooglovat, ale mate nejake odkazy uplne do zacatku? Dekuji.
156987
21.3. 18:58
Opravdu nevim,
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
co chtel autor rict. Ono je v zivote misto pro cernobilou, tak i barevnou fotografii. Nevim, jestli by nekdo fotografoval v jungli barevne papousky na cernobily film. Tak jako nase oci vidi barevne prevaznou cast dne a za soumraku vidime cernobile. Takze opravdu nevim, co chtel autor svoji polemikou rict. Mozna by to mel vic racionalne vysvetlit aby jsme si nemysleli, ze psal jenom aby psal. ![jsem zmaten, nerozumím... [zmaten]](images/smiles/icon_confused.gif)
156968
22.3. 13:06
Fotit na barvu je často obtížnější
Rád bych doplnil jednu věc: Fotit na barvu je obtížnější. Pokud fotíte černobíle, obvykle vše vypadá mnohem umělečtěji. Asi proto, jak autor psal, že se do hry zapojuje fantazie. Světla a stíny udělají své. S barvou lze však také docílit uměleckého dojmu, ale je to mnohonásobně těžší. Velkou roli hraje celková kompozice, v které denní době je to foceno, a podobně. Většina lidí, včetně mě, ovšem nejsou schopni barevné umělecké fotky a fotí prostě realismus. Bohužel, kvalita fotky není rovna kvalitě použitého přístroje. Jsou lidé, kteří mají cit a i s kompaktem dělají úžasné fotky. Stejně tak jsou lidé, kteří mají cit na aranžovanou kompozici, která pak vypadá jako by byla momentkou.
157021
22.3. 15:32
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
>Fotit na barvu je obtížnější.
Přesně tak!! Je to další rozměr, který musíte započítat do kompozice snímku. A je to hromovsky těžké. Někdy se podaří naskládat snímek sám, někdy to utrefíte, ale většina snímků barvou ve skutečnosti trpí. O to mi v článku šlo.
157029
22.3. 18:34
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Chtěl bych zde upozornit pro milovníky černobílé , ale i barevné fotografie na neuvěřitelného umělce, fotografa Ladislava Kamaráda,
dnes již proslaveného po celém světě,
http://www.horolezec.cz, který neváhá pro správný snímek riskovat život
v osmitisícové výšce a který je právě proslaven a celou světovou
fotografickou obcí ctěn za sérii naprosto unikátních černobílých
fotek z Himaláje, kde fotil opravdu za ohrožení života!
Zde odkaz:
http://www.wild-landscape.com/galery/gal_66/b_and_...
To, co zde uvidíte je opravdu maso!, a kdo někdy fotil, tak jenom
zůstane bez dechu, protože ani nedokáže pochopit, jak takové fotky mohly vzniknout, i když jsou jenom "černobílé".
Ještě jeden odkaz na fotku sice barevnou, ale kde je vidět,
že kdo opravdu umí černobíle, popere se i s barvou.
http://www.horolezec.cz/galery/gal_66/island/Landm...
Ještě jeden odkaz, protože kdo umí, tak ten opravdu umí,
a je jedno zda černobíle, či barevně. Dokonce si myslím,že zde
se Kamarádovi podařil husarský kousek,zakomponovat barevně
onen černobílý fotografický "duchovní" rozměr do barvy!!!
http://www.horolezec.cz/galery/gal_66/egypt07c/gal...
157045
22.3. 20:07
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Tak to je úžasné. Tyhle fotky nás dělají čistými.
Jak jsem si přečetl na úvodní stránce, používá Hasselblad a fotografuje na film. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157052
22.3. 19:49
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Semerad
semeradj (zavináč) yahoo (tečka) com 76.?.?.?
>Tak to je úžasné. Tyhle fotky nás dělají čistými.
>
>Jak jsem si přečetl na úvodní stránce, používá Hasselblad
>a fotografuje na film.
Tady je podrobne povidani o technice jeho fotografii :
http://www.wild-landscape.com/technika.htm
Pouziva spicku.
157053
24.3. 22:54
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
Fotky ma pekne, i kdyz nevime, kde konci fotka a kde zacina Photoshop.
Kamarad je asi jednim z poslednich mohykanu, kdo pouziva film. Dnesni 10 az 12 megapixels camera ma stejne nasyceni barev, jako film. Dnes existuji digitalni camery (mezi nema Hasselblad)s az 35 megapixels. Brzy film potka stejny osud jako vinylove gramofonove desky. Vyroba filmu je prodelkova a vyrobci se tesi na to, az budou moct vyrobu zastavit a prodavat treba jen fotograficky papir, ktery je profitable.
Ve svem popisu podtlakove kasety mluvi o tom, ze plosnost te kazety dokazal vyrobit s 5 micronovou toleranci. Pri tom ale meri kolmost te kazety s meridlem, ktere dokaze cist 0.01mm a on chce merit 0.005mm. I kdyby to docilil, tak mu to neni moc platne, protoze polyesterovy film ma toleranci =/- 60 micronu.
I kdyby se mu to s tou plosnosti vsechno podarilo, tak by musel tu kameru drzet v klimatizovanem prostoru 20 stupnu Celsia plus minus dva stupne, coz znamena, ze by mohl fotit jen v klimatizovanem atelieru. Jeho snaha po dokonalejsim fotoaparatu by se dala technicky rozvinout do sahodlouhe debaty, ktera by prokazala, ze chce neco, co je technicky nedosazitelne a naprosto zbytecne. Vubec nezduvodnil, proc nerovnost 55 micronu neni kompensovana hloubkou ostrosti. Mozna by mel hledat problem v optice, ale to se zda neni jeho silna stranka.
Ale ja mam pro neho pochopeni. Vzdycky, kdyz si vycistim a navoskuji lak na aute, tak prisaham, ze to auto hned lepsi jede. Jestlize mu jeho snaha dava zadostiucineni, tak at se kluk bavi.
![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157135
25.3. 3:26
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
> Pri tom ale meri
>kolmost te kazety s meridlem, ktere dokaze cist 0.01mm a on chce
>merit 0.005mm.
Nevím, jestli to měřidlo dokáže číst max 0,01mm, ale měření o řád přesnější, než kolik umožňuje měřidlo, obecně JDE. Pamatuji si dodnes na fyzikální praktika, kdy jsme přesně tohle dělali. Měřili jsme posuvným měřítkem se schopností měřit desetiny milimetru a výsledky uváděli v setinách milimetru. Dělá se to opakovaným měřením (myslím, že nejméně desetkrát) a následným výpočtem. Nešlo o obyčejný průměr, do výpočtu se zahrnovala jakási delta odchylka. Detaily si už nepamatuji.
157141
25.3. 3:56
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
Kdyz si zvetsite tu jeho fotku, kde meri kolmost te kazety k ose kamery, tak vidite, ze to deleni je 0.01mm. Tezko by mohl odhadovat 5 mikronu na tom hloubkovem meridle.
157142
25.3. 4:51
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Je mi líto. Opravdu to jde. Třeba se tady někdo ozve, kdo vám to vysvětlí lépe. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157143
27.3. 22:31
Několik detailů pro pana "chytrého"
1.
měřidlem s dělením 0.01mm není problém získat přesnost 0.002mm
... mám i tisícinové "hodinky" a když potřebuji tak používám autokolimaci (tam dosahuji až 1/10 lambda .... ale to už je asi pro pana chytrého nad jeho představivost ))
2.
Tloušťka rollfilmu Provia 100F je 0.13 mm s max. odchylkou do 0.005 mm. IKDYBY SE ALE TLOUŠŤKA FILMU MĚNILA KUS OD KUSU TŘEBA I O PŮL MILIMETRU, TAK JE TATO ROVINA VŽDY STEJNĚ VZDÁLENÁ OD OBJEKTIVU NEBOŤ JI URČUJE PŘEDNÍ A NIKOLIV ZADNÍ PLOCHA FILMU !!!
3.
Komora podléhá tepelné roztažnosti jak ve směru BAJONET - FILM, tak i ve směru BAJONET - MATNICE. Tudíž dochází pouze ke korekci v zaostření objektivu. Matnice je ve shodě s filmem ve velmi širokém rozsahu teplot!
4.
"Kluk se bavil" optikou již před více jak pětadvaceti lety, když navrhoval a vlastnoručně brousil asférické systémy typu Maksutov a Schmidt-Cassegrain až o půlmetrovém průměru s přesností lambda/8.
Nesmíme se ale na pana chytrého zlobit, protože "virtuální svět" každého je omezen jeho schopnostmi, vzděláním a zkušeností ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
157349
23.3. 0:01
RE: Ladislav Kamarád
Ladislava Kamaráda znám osobně a myslím , že česká fotografická
škola má zdárného pokračovatele všech slavných jmen, která
českou fotografii proslavila po světě.
Je i zdárný konstruktér, neboť si doma postavil naprosto tichou
a velice výkonnou čističku vzduchu, která je v Praze při stavu
ovzduší velmi potřebná.
Také ho můžete potkat v létě v Krkonoších jak na speciálním horském kole sjíždí naprosto krkolomné svahy, skoro se dá říci jisté "držkopády", kam se odváží jenom hodně málo lidí z komunity horských "kolařů".
A úspěch mu přeji, protože se proslavil pouze svou nezměrnou
pracovitostí, nikdo mu nepodal pomocnou ruku.
Dokonce už vstoupil jako legenda mezi fotografy, protože třeba
získat jeho velký kalendář, který je sestaven právě z černobílých
fotek z Himaláje , představuje investici mnoha desítek tisíc
korun, pokud ho vůbec nějaký sběratel prodá.
157066
22.3. 20:04
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 194.?.?.?
nemyslim, ze to je vylozene dalsi rozmer. Je to jiny rozmer.
Pokud tupe ocituji jednu klasickou ucebnice fotografie, tak pri foceni na cernobily film jde o tvar objektu. Pri foceni na barvu se snazime zachytit, no..., barvu.
A o to jde. Spousta objektu v realnem svete ma barvy vice mene "vyblite" a zajimavy je prave tvar, ktery zvyrazni cernobila a o to je to zajimavejsi, chcete-li - umelectejsi.
Naopak barvy vam obrysy vice mene spoji, slepi, v jednu "ostrou mazanici".
Pokud si nekdo nepocka na pekneho lednacka, dobry vychod slunce, krvavou autonehodu, nebo jinou hru barev, skonci u fotek ala fotky z dovolene.
157055
22.3. 23:01
RE: Fotit na barvu je často obtížnější
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 71.?.?.?
Jam myslim, ze prave vyjadrit neco spravne v cernobilem je obtiznejsi. Barva byla potiz v dobe filmu, kdy se clovek musel rozhodnout, ktery bude pouzivat v jake situaci.
Dnes si muzeme zmenit nastaveni na kazdou situaci a barvy vybalancovat. Barva, tak jak to ma byt, prikreslit polarizacnim filtrem ci pridat jakesi umelecke podani.
"fotky z dovolene" nejsou umeni ale dokumentace, tak to tolik nevzrusuje.
Fotograf umelec se musi obetovat proto kazdy nedokaze to co je vyse uvedene.
Ono take neni legrace tahat bedny Hasselblatu. O cene takovych kamer ani nemluvim.
157061
... ach taky full frame alebo 645 digi so snimacom s 16 mil urovni sedej.... taky moj sen...
Podobne ako pisal Vladimir farby nakoniec ostanu... __
157083
26.3. 1:47
Barva umí být hezká
Co se focení týče, jsem proti zde diskutujícím totální lama, ale stejně sem musím vlepit jednu, která mě vždycky "vtáhne", i když je focená obyč foťákem za pár stovek - nějaký Olympus, žádný digitál, žádné vyvažování, makra, zoomy, ani nic podobného - obávám se, že už ho schvátily děti, takže ho patrně nikdy nenajdu. Nafotila jsem toho spoustu, lepšími stroji, ale tenhle obrázek mě prostě pořád bere.

Je to zkopírováno skenerem, ale pro mě to tomuto snímku neubralo nic na kráse. A ve stupních šedi taky není hezčí. Možná, že vedle zde publikovaných uměleckých děl bude působit poněkud prostince, jenže já při ní slyším výskot parchantíků, kravál nablblého koupalištního rádia, rozstřikující se vodu, vybavuju si rozpálený beton do bosých chodidel... a tak dále, prostě pro mě znamená - něco.
Hergot, jak já se těším na sluníčko ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157187
27.3. 1:27
RE: Barva umí být hezká
Babo,...a o tom fotografovani je. Ten pocit z momentu, jenz se hluboko do srdce zaryje.Drz se toho a do konce zivota nemas co resit. Vyhrala's na cele care.
157264
27.3. 7:16
RE: Barva umí být hezká
BB!
Bravo Blažková! Nádherná momentka! Zdá se, že místní páni odborníci jen na sucho polkli ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
157272
27.3. 7:52
RE: Barva umí být hezká
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
Ac se nepovazuji za odbornika, tak i kdych jim byl, tak bych nepolykal naprazdno. Jsou fotografie a jsou fotografie. Jsou momentky, kde ma roztomily kluk uriznuty kus hlavy, ale je to rodinny poklad. Rozhodne by s tim nikdo nemohl jit na vystavu. Potom jsou fotografie, ktere nejsou v rodinnem albu, ty jsou jineho typu a ty maji ve svete take svoje misto. Nemuzeme hazet momentky a umelecke fotografie do jednoho pytle a vytahnout momentku, kde jsou dve roztomile deti s tim, ze tahle momentka prebije vsechno ostatni. O tom ten clanek o zruseni barvy vubec neni. ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
157280
27.3. 16:00
RE: Barva umí být hezká
>Ac se nepovazuji za odbornika, tak i kdych jim byl, tak bych nepolykal naprazdno. Jsou fotografie a jsou fotografie. Jsou momentky, kde ma roztomily kluk uriznuty kus hlavy, ale je to rodinny poklad. Rozhodne by s tim nikdo nemohl jit na vystavu. Potom jsou fotografie, ktere nejsou v rodinnem albu, ty jsou jineho typu a ty maji ve svete take svoje misto. Nemuzeme hazet momentky a umelecke fotografie do jednoho pytle a vytahnout momentku, kde jsou dve roztomile deti s tim, ze tahle momentka prebije vsechno ostatni. O tom ten clanek o zruseni barvy vubec neni.
Škatulkujete. Když tato fotografie bude k vidění na výstavě v provedení suprdupr technikou od suprdupr profesionála, v suprdupr zvětšenině, nikoho nenapadne tuto momentku odsoudit jako "rodinnou fotku s uříznutou hlavou". Naopak, pan Úmělec, jak tito žvanivci při zahájení výstav mívají ve zvyku, bude ještě zdůrazňovat, jak záměrný výřez s ouřezem hlavy zesiluje tento unikátní moment! Technické provedení bude dokonalé, ale srdeční atmosféra amatérského nadšení babky Blažkové, bude beznadějné odfiltrována.
U fotografiií či obrazů jako takových, nezáleží na použité technologii zpracování, ale na síle dojmu, který vyzařují. Honba amatéra za špičkovou technikou s dilematem Nikon versus Canon (Sparta <?>Slávie) pak připomíná úpornou snahu Joudy z Horní Dolní - Jak vytunit Škodofku.
>Nemuzeme hazet momentky a umelecke fotografie do jednoho pytle a vytahnout momentku, kde jsou dve roztomile deti s tim, ze tahle momentka prebije vsechno ostatni.
Tahle momentka přebila všechno ostatní, co je na této stránce k vidění. Obzvláště pak ty umělé prefabrikáty, o kterých vy sám píšete:
>Fotky ma pekne, i kdyz nevime, kde konci fotka a kde zacina Photoshop.
>O tom ten clanek o zruseni barvy vubec neni.
cituji autora:
>Někdy se podaří naskládat snímek sám, někdy to utrefíte, ale většina snímků barvou ve skutečnosti trpí. O to mi v článku šlo.
Prostě, babce Blažkový se ten snímek naskládal sám a barvou netrpí. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157304
27.3. 16:33
RE: Barva umí být hezká
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
Kazdy to vidime jinak. Jenze vy nepripoustite, ze by to nekdo mohl videt jinak nez vy, nebo babka Blazkova. To uz je zabudovane v ceske povaze. Kapituluji.
157310
Vážený pane Anonyme, to je přeci přirozené, že to každý vidí jinak... Přesně o tom psal pan Tom, s kterým naprosto souhlasím... On vám neříká, že nemáte pravdu, ale říká vám svůj názor... To znamená, že ho káráte naprosto zbytečně... ![obracím oči v sloup [oči v sloup]](images/smiles/icon_rolleyes.gif)
157315
27.3. 20:28
Nesouhlasím s nesouhlasem
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?
Vzdyt ja nikoho nekaram. Ja jen rikam, ze jsou ruzne druhy fotografii. Momentka tech dvou deti se neda srovnavat s fotografickou praci pana Kamarada, nebo jinych fotografu. Vzdyt muzeme prece pochvalit jak tu momentku, tak fotografie pana Kamarada, ktere zde uverejnil pan Stwora. Nikdo zde prece nemusi rikat, ze "odbornici polkli nasucho." Vzdyt nechme prostor ruznym druhum fotografii. Ja sice odbornik nejsem, tak jsem nepolknul nasucho jak rika pan Tom, nejsem advokat pana Kamarada, jehoz prace se mne libi, i kdyz k jeho technice mam svoje vyhrady, ktere jsem zde vyse popsal. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
157331
27.3. 17:19
RE: Barva umí být hezká
>Kapituluji.
Já také. ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
157316
27.3. 18:17
RE: pan Úmělec
"Naopak, pan Úmělec, jak tito žvanivci při zahájení výstav mívají ve zvyku, bude ještě zdůrazňovat, jak záměrný výřez s ouřezem hlavy zesiluje tento unikátní moment!"
Prave. Toto je amatersky vycvak, ktery zachytil krasny moment. Jsou ovsem umelci, kteri foti priserne ale tvrdi, ze rozmazane, krive fotky jsou zachyt emoce. Na jednom blogu jsme svym komentarem rozjel ostrou debatu a rozzuril samotneho umelce. Mnoho lidi se mnou souhlasilo ale nemalo se zastavalo hloubky umeleckeho citeni, kteremu jsem pry neporozumel. Zde nastava jista ironie. Pan umelec si vystaci s bakelitovym 50let starym Pionyrem a proste tvori. Drahe profesionalni kamery jsou pouze nastroje amateru, kteri stejne nic n |