Diskuze k článku

Elektromobily budou vyžadovat tři nové elektrárny

Příspěvků 69

4.1.2021 1:30

spalovací motory

Jan Hoffmann 78.?.?.?

spalovací motory ovšem nejsou stejné. Z hlediska skleníkového CO2 by měly být nejprve eliminovány auta s benzínovým motorem, protože ty mají extrémně malou energetickou účinnost (oproti dieselu).

385328

4.1.2021 9:48

RE: spalovací motory

WAZARI Milan (tečka) Javurek (zavináč) upce (tečka) cz 78.?.?.?

Reakce na 385328

Rozdíl v účinnosti se uvádí maximálně 10 % - to je extrémní rozdíl?
Pořád se mluví o CO2 - protože se to někomu hodí a udělal si z toho veliký kšeft. Když se podíváte na historická data, zjistíte, že koncentrace CO2 v ovzduší se za 120 let nezměnila - ca 0,4 % hmotn. Voda, resp. vodní pára, má na skleníkovém efektu mnohonásobně větší podíl. Nehledě na to, že bez skleníkového efektu by na planetě neexistoval život.
K článku - ještě nebylo zmíněno, jak se budou vysloužilé baterie likvidovat či snad recyklovat?

385337

5.1.2021 9:42

RE: spalovací motory

jan hoffmann 78.?.?.?

Reakce na 385337

Nu, ve skutečnosti je to více, okolo 25% a vynásobte si to počtem aut se zážehovým motorem... Dosáhnout na vysněné snížení emisí CO2 v roce 2050 se dá vyřešit jednoduše - zlikvidovat provoz aut se zážehovým motorem

385391

5.1.2021 11:11

RE: spalovací motory

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 185.?.?.?

Reakce na 385391

Tak vznětové jsou vzhledem k tomu že z litru nafty jde udělat 6. litrů benzínu krakováním opravdu nenažrané. Jezdím s dvěma tunami za 5,4 litru benzínu. Nafták takhle převeden účinností 32,4.[chechtot][překvapení]

385393

5.1.2021 13:17

RE: spalovací motory

wes 81.?.?.?

Reakce na 385393

To je samozrejme v podobnem smyslu pitomost, kdyz reknete A, treba rict i B. Spalne teplo uhlovodiku nemate jak osidit, ani Hessuv zakon. Z toho tedy plyne, ze pri krakovani musime dodavat odnekud ekvivalentni energii. V dusledku je pak tenhle proces ztratovy, takze se naftu na benzin prevadet nevyplati. Duvody, proc se to dela jsou pak jine.

385398

8.1.2021 23:01

RE: spalovací motory

rosco 185.?.?.?

Reakce na 385328

nesmysl, za prve CO2 zadny sklenikovy plyn neni, podle finskych a japonskych vedcu mel CO2 za poslednich 100 let podil na otepleni celkem 0.1 stupnu Celsia a z toho pouze 0.01 stupnu jde na konto lidske cinnosti. Za druhe, podil CO2 dosahuje v atmosfere pouze 4 desetitisiciny a z celkoveho tepelneho spektra absorbuje CO2 pouze 3 uzka pasma a i ta jsou castecne prekryta absorbcnim spektrem vodni pary. Jak by mohlo toto nepatrne mnozstvi CO2 zbrzdit tak enormni tepelne vyzarovani planety a vytvaret sklenikovy strop? Faktem je, ze jediny skutecne relevantni sklenikovy "plyn" je vodni para a cela komedie kolem CO2 ma pouze jediny duvod, tvorba CO2 se da zdanit, vodni para asi tezko. CO 2 je hnojivo i potrava rostlin bez ktereho by zivot na zemi nebyl vubec mozny.Take sklenikovy efekt je prirodni zjev bez ktereho bysme zde davno nebyli, prumerna teplota na Zemi by jinak byla minus 18 stupnu C.

385532

4.1.2021 3:23

ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Ze opet bude jako vzor predstavena rozezrana Tesla, neboli 20kW/100km.
Nastesti se nestalo a pan profesor si troufl napsat spravna cisla, navzdory vsudepritomne demagogii. Dokonce napsal bez topeni 10kW/100km.

Z toho vyplyva snad jedna dulezita vec. Proste elektromobil neslouzi na to, zby se nekdo vozil v SUV, a pak cekal zazraky. Nemuzete proste mit tolik lidi vsechno a je si treba uvedomit, ze kvuli 50kg zive vahy je opravdu velke plytvani tahat sebou 2500kg kolos.

Elektromobil nema slouzit na predjizdeni a radeni na silnici, ale na DOPRAVU do prace, na nakup a podobne. A na to uplne a s rezervou staci motor 20-50kW podle situace. Nekdy i 10kW.

Dovolenou si reste jinak, kvuli te se to nezaplati, a navic mohou byt casem stejne potize, jako s Covidem.

Kdyz se dale zamyslime, tak skrtneme jednu-dve elektrarny ciste kvuli tomu, ze elektrickou energii plytvame jinde. Najednou bude vse resitelne.

A kdo si stale plete kW s kWh radsi obejdete debatu.

385330

4.1.2021 7:54

RE: ocekaval jsem

Altern 82.?.?.?

Reakce na 385330

Jestlipak jste si už ráčil uvědomit, že jste se právě střelil do vlastní nohy, když kritizujete diletanty a sám jim s Vaším 20kW/100km jdete příkladem? [bliji]

385336

4.1.2021 12:17

RE: ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Reakce na 385336

Patrne jste nepochopil text. Ja zastavam 10kW/100km, nikoliv 20.

385347

4.1.2021 13:24

RE: ocekaval jsem

Altern 82.?.?.?

Reakce na 385347

Patrně jste nepochopil, že jste to právě Vy, kdo si plete jednotku elektrické práce s jednotkou elektrického výkonu [bliji]

385349

4.1.2021 17:37

RE: ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Reakce na 385349

Tentokrat mate pravdu. Zasnu, jak se mi to mohlo stat. Vsude pisu i do jinych diskusi kWh. Proste skritek, psal jsem prilis mechanicky.
No ale aspon je videt, ze vy si to nepletete.

385366

4.1.2021 15:20

RE: ocekaval jsem

simonx 89.?.?.?

Reakce na 385347

dojezdová spotřeba se udává v kWh/100 km, nikoliv kW/100 km [smích]

385357

4.1.2021 17:41

RE: ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Reakce na 385357

Dobra, tak rekneme ze mi na klavesnici nefungovalo "h", jinak si muj omyl neumim vysvetlit [smích]
Dlouhodobe zastavam nazor, ze na rozdil od Tesly staci 10kW vykon pri cca 100km/h, a tez potrebnou energii 10kWh/100km.

385367

4.1.2021 22:57

RE: ocekaval jsem

frankie 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385347

Promin ale jsi (cenzurováno, neurážejte diskutující, editor), nejde o 10 ci 20, ale o KILOWATHODINY. takze pises pitomosti

385376

4.1.2021 12:11

RE: ocekaval jsem

Jacob 193.?.?.?

Reakce na 385330

Je několik věcí, které jste zapomenul uvést. např. u elektromobilu musíte řešit životnost baterie (u nádrže vás to nezajímá), u baterie musíte řešit její kapacitu v závislosti na počasí, u baterie musíte řešit s postupem doby užívání její kapacitu podle např. počtu nabití, způsobu nabití, jak ji nabíjíte atd. Takže klíčovým dílem je baterie. Troufnu si tvrdit, že vaše úvahy o 10kW/100 km jsou směšné. Na druhé straně pokud účelem dopravy vidíte jen cestu tam a zpět, pak stačí kůň a koňský povoz. Elektromobily jsou zavedeny v MHD již dávno - trolejbusová doprava. Místo PR žvatlání už dávno tento způsob dopravy mohl být více rozšířen ve městech (modernizováno) případně kombinace část trasy trolej a část trasy na baterii.

385346

4.1.2021 14:37

RE: ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Reakce na 385346

Me uvahy o 10kW/100km jsou podlozene testem sveho naftoveho vozidla s pohotovostni hmotnosti 1200kg ve vicerocnem provozu pomoci spotreby a orientacniho mereni spotreby vykonu po rovine po dalnici pri 110km/h kde jsem zjistil potrebny vykon na prekonani valiveho treni a odporu vzduchu priblizne stejny. Elektromobil pri vhodnem zpusobu jizdy muze navic vratit 20-30% energie zpet pri brzdeni.
S tim konem si radsi dejte pohov.
Zivotnost baterie neni na tom o nic hur, nez zivotnost motoru, vcetne servisu a opravitelnosti.

385353

4.1.2021 16:52

RE: ocekaval jsem

Antimon 62.?.?.?

Reakce na 385353

"Zivotnost baterie neni na tom o nic hur, nez zivotnost motoru, vcetne servisu a opravitelnosti."

[chechtot][chechtot][chechtot][chechtot][chechtot][chechtot][chechtot][chechtot]

385362

4.1.2021 17:12

RE: ocekaval jsem

wes 81.?.?.?

Reakce na 385362

Jsem rad, pane, ze se mi povedlo vas rozesmat. Moc jste se toho ale asi nenaopravoval, i kdyby jste byl treba automechanik. Zkuste opet neco pozitivniho, at se zasmeju i ja.

385364

4.1.2021 7:38

Souhlas a ještě maličkost.

Qwe 37.?.?.?

Představte si sídliště v noci, nechme klidně stranou nedostatek parkovacích míst, jak z okna každého bytu se táhne nabíjecí kabel k autu! Podle mě se elektromobily vyplatí jen ve zvláštních případech. To je snad perspektivnější vodíkový pohon.

385333

4.1.2021 7:41

Ještě je vhodné dodat,

Altern 82.?.?.?

že nabíjecí články stárnou, i když nejsou používány (jejich delší vyřazení z provozu je dokonce velmi nežádoucí a může být fatální), a že jejich životnost se dále zkracuje špatným používáním (například častým úplným vybíjením). A že životnosti neprospívá ani vysoký rozsah provozních teplot ( což je u celoročně užívaného venku parkovaného automobilu typické). Nicméně potlačit pouhými argumenty nezlomnou víru gretenistů, nahrávajících svojí "genialitou" nekonečné nenasytnosti nenažraných korporací, třesoucích se na další vývar, pokládám za nemožné.

385334

4.1.2021 10:10

Věcný erudovaný článek

Zdezek 91.?.?.?

bohužel volání na poušti.Doby,kdy o technických záležitostech rozhodovali technici,o vojenských vojáci,o ekonomii ekonomové a o veřejném prostoru politici je pryč.Elektromobilita je politikum a politici, povětšině s humanitním vzdělánim,se chopili jejího praporu s nadšením které bohužel nenahrazuje pochopení technikálií s realizací, a hlavně udržení této utopie při životě, spojenych.

385338

4.1.2021 10:35

Ideologie sem patří.

Jan Hanuš 193.?.?.?

Vnímat problém jen technicky izolovaně je špatně. Pokud bude restart kovidem, tak se v novodobém feudalismu nevolníci nesvezou v ničem. Budou chodit pěšky a loudit chleba. A protože ve feudalismu o vzdávání nevolníků není zájem, nebudou se nikomu plést ani kW a kWh, pravděpodobně je ani nebudou umět spočítat. Piráti už proti matematice brojí a ve Švédsku to už realizují. Násobilka možná ani nebude. A pokud nás vyhubí, a bude tu jen 500 mega lidí, je po problému.

385339

4.1.2021 10:46

Elektromobily?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 82.?.?.?

Podstata je taková, že nikdo další elektrárny stavět nebude. Pro NĚ jste už potřebné elektrárny postavili, takže mouřenín už může odejít.

Green Deal pro Evropu znamená elektromobily pouze pro vyvolené, žádná auta na sídlištích, pouze kola a bydlení v kartónových krabicích s nulovou energetickou spotřebou. Na majitele SUV se bude hledět jako na sobeckého vraha a vyvrhele, který může za utrpení všech, a všichni budou televizí povzbuzováni, aby si do něj hodili kamenem.

Jinými slovy, čeká nás povinný návrat na stromy - dokud díky demokracii (protože nikdo nic lepšího nevymyslel?? ) budou smerdi, nežiti a nelidi určovat tón ve společnosti, společenská témata a nabízet jejich řešení.

PS: Kartón prý likviduje covid19. Dnes ještě ve slevě!

385340

4.1.2021 12:20

RE: Elektromobily?

Zdezek 91.?.?.?

Reakce na 385340

Určitě,pokud se podaří Věrchušce realizace idey Zlaté miliardy, v mezičase přepracované na Platinových 500 mega,pak opravdu nemá smysl zabývat se technickými finesami realizace Elektromagořiny a Green Debiálu.
Co mne těší je fakt,že EU sice disponuje miliardami Eur,nikoli však technickým
řídícím managementem s potenciálem celou tu šilenost realizovat za života mojí generace.
Ne,že bych byl vyznavačem příchodu potopy až se odeberu k Manitouovi ale zdá se,že díky postupné aplikaci Overtonova okna v otázce Ekofašizace bude pro následující generace jen fádní šedivou realitou všedního dne to,co my zde v preinfarktovych stavech řešíme jako kulturne- ekonomicko-tecnologické harakiri Zapadu.

385348

4.1.2021 10:53

Elektromobilita

Vlado 66 85.?.?.?

Žiadne zosílenie el. prípojky nie je potrebné. 2kW behom 6 hodín pri 60 km denne.
Priemerný denný nájazd km je nižší. A autor pozabudol na ďalšie 2 fázy, takže razom pribudne kapacita na ďalšie 2 autá. Takže v pohode práčka a nielen to...
Nabíjanie celej kapacity 40-50 kWh s 20A ističom je ďalší nezmysel. Potom by takéto auto malo odjazdiť 400 km každý deň???
Článok je plný podobných neprávd.

385341

4.1.2021 11:43

RE: Elektromobilita

Altern 82.?.?.?

Reakce na 385341

Už jste někdy slyšel o činiteli soudobosti nebo jste odborností jen zelený dogmatik? Co myslíte, že se asi tak stane, když rozvodná síť, navržená na obvyklý činitel soudobosti 0,3 bude nucená pracovat s činitelem 1 (případ, kdy všichni v daném vícebytovém domě či oblasti začnou jejich jističem umožněné maximum odebírat současně) a tedy přenášet víc než trojnásobek el. energie, než na jaký je dimenzovaná?

385344

5.1.2021 12:36

RE: Elektromobilita

jandd 78.?.?.?

Reakce na 385341

Súhlasím. Navyše nie každý prichádza domov o polnoci a vstáva o 06,00. Ja prichádzam o 17,00, z domu odchádzam o 7,00, si myslím, že viac ako dosť času na nabíjanie. Tesla by sa mi určite páčila, ale cenovo je pre mňa drahý aj hyundai [smích]. Kapacita a aj životnosť batérie je už celkom dostatočná (asi nie pre každého) . Ad článok: "zhruba o 3 000 000 tun benzinu a nafty". Neviem, či je to denná spotreba aut, alebo ročná (predpokladám, že ročná). Pri mernej hustote palív 0,72, resp 0,84 (počítal som stred 0,78) je to priemerne 769litrov paliva, pri spotrebe 7L/100km to znamená takmer 11.000km. Som laik, nerozumiem všetkým výpočtom (a lenivý, aby som sa o to snažil), ale nemusíme špekulovať, elektroauta udávajú spotrebu cca 15-20kwh/100km. Pri spotrebe 20kwh/100km, 11000ročný nájazdom a počte aut 5mil, mi vychádza cca 11TWh, (Temelin ma produkciu cca 12TWh, to je cca 14% vyrobenej energie v ČR..ale je to starší údaj), navyše ČR ročne vyvezie cca 13TWh. Stačí obmedziť vývoz a je dosť energie pre všetkých. Treba, ale povedať, že náhrada 100% aut za elektrické je teraz nereálna (bude to trvať desiatky rokov), ak sa v článku spomína cca 25-30%, tak aj potreba energie bude primerane nižšia. Nezabúdať aj na úsporu energie potrebnú na spracovanie a výrobu benzínu. P.S: ak ma chcete obviniť z eko šialenstva...bol by som rád, keby že Vám poviem, že vlastním bezemisnu Teslu model S, ale ja sám jazdím na ťažkej krave (opel insignia, 4x4, automat, biturbo), kt má spotrebu s ľahkou nohou 10,5L/100km.

385396

4.1.2021 11:12

Prepočet

vladovlado 95.?.?.?

Výkon prenášaný cez hadicu s tečúcim benzínom na pumpe je po prepočte na elektrický ekvivalent rovný 5MW = 5000V * 1000A.

385342

4.1.2021 13:34

To je ale chyb.

Jan Hanuš 193.?.?.?

V diskuzi je tolik chyb, že to nemá smysl opravovat. Radši jeden konkrétní příklad.
V našem domě předseda zjišťoval, kdo má přímotopy, protože se hlavní přípojka dostala na hranici svých možností. V celé čtvrti občas vypadne proud, když si někdo trochu přitopí, nevyhovuje ani hlavní přívod pro naší "vesničku". Zatím tu žádný elektromobil není.
Už se nedivím, že té teorii věří chytráci v EU a naše mládež. Ale možná fakt sází na menší počet řidičů. Nebo je to celé jen další kovid. Gréta asi vyčichla.

385351

4.1.2021 14:52

Vyšlo na uhli.cz

Joseph Chlor 89.?.?.?

Což až tak nevadí, důležitá je věcná správnost.
Panu Stworovi by se mohl povést majstrštyk, kdyby získal oponentní názor na věc, nejlépe někoho z toho vědeckého ústavu, kde působí autor tohoto článku, někoho obdobně erudovaného.
Jinak jsem ale laikem , takže jediné , co bych podotknul, je, že ceny panelů PVE a příslušných technologií lezou enormně dolů a že z hlediska budoucí energetické bezpečnosti je asi nejrozumnější se opřít, pokud možno co nejvíce, o domácí zdroje energie , nejhorším je zde ono sektorové jak fušerství (v rozhodovacích procesech chtějí působit laici), tak i fanfaronství jdoucí k hranici triumfalismu (uhlobarony placení lidé lobbují za uhlí, jaderky mají určitě také své sponzory, taktéž fotovoltaika atd atd.), to nás může hodně ohrozit, coby celou společnost (bohatí se už vždycky nějak zařídí, tím spíše, že je dotují ostatní).
Důležitý bude také mezinárodní, respektive nadnárodní konsensus, pokud vám např. někdo napálí enormně vysoké daně na jádro, tak jde vaše počítání do háje...zeleného...

Za sebe volím hybridní auto , nějakou tu fotovoltaiku na střechu a hlavně - zbytečně nikam nejezdit a zbytečně nespotřebovávat.

385355

4.1.2021 18:06

RE: Vyšlo na uhli.cz

Jan Hanuš 193.?.?.?

Reakce na 385355

Dobrý nápad s tím erudovaným rozborem. Já sice pracoval dlouho v elektrotechnice všelijak, ale nedokázal bych udělat zodpovědný rozbor toho, čeho je schopná elektrorozvodná síť z hlediska kapacity výroby i přenosu. Není to vůbec jednoduché a je to v každé části republiky jinak. A ani se to nedá moc dobře najít a zdokumentovat. Zajímalo by mě, jak je to doopravdy.

385369

4.1.2021 20:14

RE: Vyšlo na uhli.cz

ping789 31.?.?.?

Reakce na 385355

vezmu vás tedy za slovo, poskytl byste nám svůj kompletní jídelníček z minulého a budoucího týdne ? , děkuji, nespotřebovávat znamená krátkodobě, strednědobě i dlohodobě plânovat, rád bych si tedy udělal jasněji, jak to s tou planetou a bankovními účty dodavatelů konzumu myslíte ve skutečnosti ve všech myslitelných souvislostech , zejména v této požehnané době kdy vládcové moštárny řkou, že zitra bude platit to, co předevčírem vyhlásili a včera zrušili a dnes vyhodnocují, víte kolego, že budeme jezdit výhradně na jačí trus ? - tedy pokud na jeho produkci a distribuci budou mit monopol ti správní savci ...
k článku: pan profesor opomněl zcela elektroauta šlapací o kterých psal již Nikolaj Nikolajevič Nosov

385374

5.1.2021 13:08

A číslo účtu

Joseph Chlor 89.?.?.?

Reakce na 385374

a heslo k němu byste nechtěl ?
Poskytněte vy, poskytnu možná i já. Tak by to mělo být, tohle vidím jako spravedlivé.
Hezký den.

Douška.
Mám poskytnout i postní den, popřípadě i návod na to, jak zužitkovat celou rybu (krom šupin, žáber , očí...) ? Nebo od kterého malého zemědělce jsme měl kuře a z kterého pramene nabral jsem si vodu ?
Chcete vědět i důvody co mě vedly k cestě automobilem ?
No a příští týden taky tak zevrubně ?
To pan Stwora asi nedá.
[velký smích]))))

385397

4.1.2021 18:51

Elektromobilitu Němců zajistí a zaplatí naivní otroci z východní Evropy

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 2a00:x:x:x:x:x

Nadřazení, namyšlení a dvakrát poražení Němci, kteří rozpoutali dvě světové války, nás slovanské hlupáky zase zvládnou ("wir schaffen es" totiž platí nejen pro příliv imigrantů do Německa ). Naivní Slované zajistí i zaplatí energetické zdroje pro německé "ekologické" vehikly a zkorumpované věrchušky ve slovanských zemích tento německý progres za bakšiš rády zajistí. Německo se bude pyšně vydávat za ekologický vzor celému světu. Tak to prostě bude ve světě, kde peníze byly a jsou vždy až na prvním místě a pravda, morálka a slušnost jsou jen chudinky zahnané všehoschopným ksindlem zase do kouta.

385370

5.1.2021 0:43

RE: Elektromobilitu Němců zajistí a zaplatí naivní otroci z východní Evropy

R.E. 37.?.?.?

Reakce na 385370

Nejspíš jste nejblíž realite a ta bude doplněna ještě o ten "návrat ke stromům", jak se někdo výše už zmínil, ale nikoli v tom smyslu, že se tam do jejich korun přemístí lidstvo k bydlení, nýbrž že na větvích stromů jednou pověsí všechny ty pampeliškáře s piráty a jejich křížence a deriváty...a taky tu posranou věchušku, co se spoléhá jen na baterky a na hloupost lidí...

385384

4.1.2021 23:11

Tri elektrarny

frankie 2a00:x:x:x:x:x

ony ty elektroauta maji jeste vic problemu, nez zde ten pan zcela rozumne publikoval, ono se jedna take o to, ze baterky at jsou suprspecialni, ztraci kazdym rokem kapacitu (pro blbe ... kapacita v tomto pripade je schopnost udrzovat naboj, ci elektriku co do toho sypeme ze zasuvky) mam dojem ze i ty nejlepsi ztrati vetsinu kapacity po 5 letech a pak bud s autem jen na nakupy, nebo z nich udelat trolejbusy, ale to vam nikdo v dnesni horecce o elektroautech nerekne. dalsi "vyhoda" techhle ELektroaut je pri bouracce kdyz se vam zkratuje par no staci jeden clanek,a mate vymalovano,,,,,,,,no nemusi to bejt ani bouracka, staci "sikovne" odhozeny sutr prednim kolem na spodni kryt baterie

mozne reseni je hybrid, ja jsem neco takoveho koupil v 2018 pro manzelku tedy Toyotu CH-R a pak jsme ji za pul roku prodali se ztratou a to dost velkou.. takze ted mam prochlastaneho Nissana Murano 3,5 litru ktere chlasta jak jaluvka, ale jsem spokojen, jen se tak trosku pousmivam kdyz vidim nejakou "pastousku na kolech" s licenci EL xxxxxx

Takze slava benzinu, mozna i zemnimu plynu, ale elektriku ci vodik ani nahodou, a nafta??? uz vidim jak 1,2 L naftak s bi ci tri nebo ctyri turbem taha takovy Superb

385378

7.1.2021 2:45

RE: Tri elektrarny

Xxxyyy 185.?.?.?

Reakce na 385378

Keby bola pravda, ze bateria strati vecsinu kapacity do 5 rokov, tak by uz davno vsetci vyrobcovia skrachovali, kedze bezna ZARUKA je 8 rokov, pocas ktorej vyrobca ruci, ze kapacita neklesne pod 70%. A zaruka neznamena zivotnost. U najhorsich baterii je zivotnost asi 300tis. km, u zatial najlepsich predavanych cez 600tis. Km.
Cim je vecsia kapacita baterie, tym menej cyklov urobi a tym je aj vyssia jej zivotnost.
Autor clanku mozno zabudol na rozdiel v dennej a nocnej spotrebe, ktory je taky velky, ze pokryje spotrebu nabijania. Bezna pripojka rodinneho domu je dnes 3x25A, ta si odber 2-3A ani nevsimne. Elektrina je jedine palivo, ktore sa da vyrobit doma len za cenu zariadenia.
Bolo by dobre, keby teoretik, co sa o tychto veciach snazi pisat mal aj nejake prakticke skusenosti s elektromobilom, lebo takto to pripomina manzelsku poradnu prevadzkovanu eunuchom. [velký smích]

385457

7.1.2021 13:18

RE: Tri elektrarny

ROMAN1 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385457

Elektrina je jedine palivo, ktore sa da vyrobit doma len za cenu zariadenia.
Jistěéé - budete třít ebonitovou tyč liščím ohonem? Nebo ráčíte vlastnit křemíkové lány FVE? Případně malou vodní elektrárnu? Chápu, tohle je běžné vybavení domácností v Horních Uhrách, že ano...?!
Že žádný výhodný "noční" tarif nebude, pakliže bude veřejná rozvodná síť přetížena nočními odběry, to vás jaksi nenapadlo? Koeficient součinnosti 0,3 vs 1... už to někdo psal v diskuzi výše. Jako by si všichni majitelé nemovitostí v dané oblasti pořídili elektrokotel a večer zatopili...
Co se asi tak stane???
Jsem rád, že jste se jako elektrotechnický eunuch zapojil do diskuze. [chechtot]
Jisté je jedno: Tyhle týpky technické argumenty nepřesvědčí. Tyhle přesvědčí jenom praxe a realita - v podobě pořádného blackoutu, nejlépe opakovaného...[překvapení]
A tím nemyslím blackouty vašeho Igora Matoviče.
*
PS: O skutečné životnosti čínských baterií si netřeba dělat iluze. Ovšem papír certifikátu snese cokoliv.[naštvaný]

385464

8.1.2021 2:58

RE: Tri elektrarny

Xxxyyy Xxxyyy (zavináč) gmail (tečka) com 185.?.?.?

Reakce na 385464

Mam na streche domu (juh 45°) 40 fotovoltickych panelov, 10kWp. Rocny vynos je 10MWh. Lisky tak nemaju co robit a otravuju v TV so stavebnym sporenim.
Elektricka pripojka je 3x25A, na riadenie spotreby energie pouzivam Wattrouter, ktory podla mnozstva a smeru toku energie umoznuje regulovat zataz tak, aby na ohrev teplej vody, nabijanie aut, klimatizaciu/kurenie v maximalnej moznej miere sluzila elektrina zo slnka. A to vsetko v zavislosti na vnutornej a vonkajsej teplote. Energiu, ktoru nedokazem spotrebovat, ani ulozit davam do siete, rocne je to priblizne 2MWh.
Zriadovacie naklady na tento system boli pred styrmi rokmi priblizne 160tis. Kc. Pouzivam dva elektromobily (sukromny a firemny), ktore nabijam vyhradne doma a rocne na nich najazdim cca. 30000 km pri dennom najazde priemerne 100km. Cize na cene paliva usetrim rocne 80tis. Kc. Cena takeho auta, velkostou priblizne ako Octavia II, bola 780tis Kc, co je pri ekvivalentnej vybave cena rovnaka ako cena uz spominaneho kyseleho vozidla.
Taketo systemy su uz v 21. storoci bezne aj Hornych Uhrach, aj v 30km vzdialenom Rakusku a Madarsku, staci sa prejst po obci a pozerat sa na strechy.
Budem rad, ked mi vypoctom dokazete, ze som zle investoval a ze sa mi moje peniaze, vlozene do vlastnej energetickej nezavislosti, nikdy nevratia. [velký smích]
Mimochodom, tu v okoli vsetky nove lokality s rodinnymi domami vyuzivaju elektricke kotly (20-25kW), elektricke varne dosky (7kW), varne konvice (2kW) atd, skratka vsetko na elektrinu pricom maju istenie 3x25A, pripadne 3x32A. Pre developerov je to lacnejsie ako tahat plyn na kilometre daleko. Takze asi sa u nich nerata s koeficientom sucasnosti 0,3, ako u bytov v panelakoch zo sestdesiatych rokov, ktorym mal stacit hlavny istic 1x 16A, na ktory dnes staci zapnut spolu varnu konvicu a zehlicku. V starsich lokalitach rodinnych domov staci vymenit transformator 22kV/400, co potesi moju zenu, lebo ich predava dost aj do Ceska.
Slovensko vyraba len 3% elektrickej energie z uhlia a aj to sa ma odstavit do roku 2023, ked bude elektraren Novaky odstavena a Horno Nitrianske bane uzatvorene. A dva nove (470/500MW) jadrove bloky su tesne pred spustenim.

https://www.electricitymap.org/map?solar=false&remote=true&wind=false

To bola prakticka ukazka, ze to ide. Co sa tyka mojho spochybneneho vzdelania, utrpel som kedysi davno strednu aj vysoku skolu silnoprudoveho smeru a aj elektotechniku denne praktikujem. Moje sluzby vyuzivaju firmy, ktore buduju fotovolticke systemy a robia energeticke audity.

385491

8.1.2021 14:06

RE: Tri elektrarny

ROMAN1 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385491

No, takže jsem to prakticky trefil. Jste TYPICKÝ Slovák s průměrně vybavenou domácností... [velký smích] (Čili vašemu postoji a názoru rozumím.)
Akorát mi pak není jasné, proč tolik lidí od vás ze Slovenska utíká...[zmaten]
Asi to všude nebude takové, jako na předměstí Bratislavy, že?
(Stejně jako celé Česko není co Praha a okolí.)
Já jsem bohužel před 15 lety řešil dilema, zda na poměrně malou střechu umístit panely termosolární anebo fotovoltaické. Obojí v dostatečné míře nešlo. Nakonec zvítězily ty termosolární. Nejen kvůli tehdejším cenám, ale i kvůli jejich účinnosti. Přeci jen přeměna slunečního záření na teplo je mnohem vyšší (přibližně čtyřnásobná), než na elektřinu. Dodnes má podobné zařízení v širokém okolí (čtvrti) málokdo. Prakticky to lze spočítat na prstech ruky.
Asi u nás není taková životní úroveň, jako na Slovensku...[pláč]

385508

8.1.2021 14:54

RE: Tri elektrarny

Jan Hanuš 193.?.?.?

Reakce na 385508

Taky mě to překvapilo. Žiju v satelitní vesničce, kde žijí nejbohatší lidé z okolí. Já do toho nepatřím, ale koukám. Nikdo tu nemá na střeše nic a elektroauto žádné. Jenom koloběžky všude okolo. Asi se mají Slováci fakt lépe. Vlastně jsem nic podobného ve větším rozsahu neviděl ani okolo Prahy, ale možná to někde bude.

385513

8.1.2021 17:57

RE: Tri elektrarny

wes 81.?.?.?

Reakce na 385513

Neni to tak. Co jsem projel mimo dalnic treba Jizni Moravou, ale i Severni, je tam toho po strechach pres ty vesnice opravdu hodne. Na Slovensku toho tolik neni.

385523

9.1.2021 11:13

RE: Tri elektrarny

Xxxyyy 185.?.?.?

Reakce na 385508

Neviem co si triafal, to ma byt nejaka invektiva? [smích] Je nejaka povinnost byt typicky a priemerny? Ja sa za priemerneho nepovazujem, nemozem sa predsa porovnavat s ludmi, ktori nemaju vzdelanie, schopnosti a vek ako ja. Skus mi prezradit, z coho pochadza tvoj slabo utajovany pocit nadradenosti nad slovakmi.
Co sa tyka ludi, co chodia za pracou do Ceska, tak to iste sa tyka ludi v Cesku, co chodia za pracou do Nemecka a dalej na zapad. U nas su to typicky ludia z vychodu, co je skupina ludi s velkym sebavedomim, vyssim nez su ich schopnosti a ciernobielym videnim sveta. K prevychove niekedy nestaci ani 20 rokov pobytu v Bratislave, aj ked sa u nas hovori taky vtip v ktorom jeden vychodniar hovori druhemu: Uz tyzden som "Blavakom" a uz nemam rad vychodniarov. [smích]
To presuvanie za lepsim zarobkom ma zmysel len vtedy, ak sa zarobene peniaze minaju v tom chudobnejsom regione, lebo system je vsade nastaveny tak, aby 90% ludi vzdy minuli vsetko, co zarobia. To znamena, ze ceny sa prisposobuju platom a teda prestahovanim sa zivotna uroven prilis nezlepsi, samozrejme ak ma clovek pracu.
Bratislavky region ma piaty najvyssi HDP na hlavu z celej EU, ked porovnas napriklad auta vo Viedni a Bratislave, zistis, ze v BA je tych drahsich aut viac.
Zivotna uroven na vychode je podstatne nizsia, to je pricina, preco sa tlacia na zapad, doma ich zas nahradzaju ukrajinci.
Dnes sa jednoznacne viac vyplatia fotovolticke panely, lebo teplo z tepelnych kolektorov ma obmedzene moznosti vyuzitia a z prebytku elektriny sa teplo vyrobit da.
Inak, povodne bola debata o tom, ze Jan Macek, s ktorym bol rozhovor v clanku, "působí na Fakultě strojní ČVUT, od roku 2006 je jejím proděkanem. Od roku 1991 vede Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel". Cize nieje elektrotechnik a energetik a s vysokou pravdepodobnostou nema vlastne skusenosti s elektromobilmi, preto v rozhovore len opakuje mnohokrat vyvratene zavadzajuce informacie.

385553

9.1.2021 12:39

RE: Tri elektrarny

ROMAN1 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385553

No vidíš, zase jsi potvrdil můj odhad. Že nejsi průměrný Slovák a žiješ v nadprůměrně bohatém regionu. To se to potom rozdávají knížecí rady, že?
Až budu trpět nadbytkem kapitálu, taktéž si někde postavím FVE, pořídím si předražené silniční elektrohračky a budu na ostatní machrovat. Do té doby si však budu raději udržovat střízlivý rozhled v rámci průměru společnosti. Získám tím mnohem pravdivější obraz.
+
Co se týče solárních panelů, tak dnes jsou ty fotovoltaiky samozřejmě mnohem levnější než před 15 lety, ovšem ta nízká účinnost přeměny záření zůstala z principu stále stejná.
A nákladně vyrobenou elektřinu z FVE přeměňovat zpět na teplo, by v praxi realizoval jedině blázen...[oči v sloup] To už je lepší přebytek tepla z termosolárů umořovat v krytém bazénu, víš?
+
Ještě se též pokusím udělit jednu knížecí radu vám Slovákům. Nebuďte tak chytlaví na každé slovíčko ze západního břehu řeky Moravy směrem k vám. Jste s tím potom směšní - asi jako ta nadměrně opálená minorita společnosti, která při jakémkoli náznaku (oprávněné) kritiky od majoritní bílé většiny, začne ihned křičet něco o rasismu...[chechtot]
Zkuste se raději zamyslet nad tím, co jste si u vás za poslední roky navolili do nejvyšších státních institucí. A jestli by vám za těchto okolností nebylo lépe pod Viktorem Orbánem (když už jste nechtěli být s námi). Já nepociťuji nad Slováky nadřazenost, takže nemám co utajovat. Spíše lítost.[pláč]

385557

9.1.2021 18:36

RE: Tri elektrarny

wes 81.?.?.?

Reakce na 385557

Chyby vidim na obech stranach reky. Havel v podstate predstavoval pravdolaskovou infekci, ktere nasledky neseme dodnes vsichni. Stejne tak privatizacni infekce nabyla kolosalni rozmery na obou stranach, obchodni rejstriky jsou take slusne provazane pres divne lidi. Covid infekce to jisti. Vychodiska nezname. Nebyt Slovenska, tak mnoho Ukrajincu a Balkancu, nebo i Italu nema kde bydlet a sli by dal za tu reku. Fotovoltika a elektromobily to urcite zhorsovat nebudou. Uz ted prece slintaji nad vyhradnimi dovozy, cim umerne stoupa tlak pri pohledu na cislo.

385569

4.1.2021 23:58

Princip

Leporelo 89.?.?.?

Principem celého toho kolotoče je omezení pohybu obyvatel, resp. na povolenky.
Už tady máme kovid-pass. Další bude energie na příděl. Elektromobily mají limitovaný dojezd a tak tomu bude i v budoucnu. Neexistuje žádná zázračná baterie. A asi taky zapomínáte na čipy do aut. Pokusy to zavést tu už jsou. Na dálku vám to pak vypnou. S klasickým motorem si zatím můžete natankovat kde chcete. A taky, bydlím na sídlišti přeplněném auty, není mi jasné, jak se budou dobíjet auta, To by u každého parkovacího místa musel stát stojan. A ne všechny auta parkují správně.
---
V diskuzi někdo zmínil Německo. Na severu mají přemíru energie, ve středu a na jihu nedostatek, proto energii tahají přes Polsko a přes nás.

385381

5.1.2021 3:27

RE: Princip

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 73.?.?.?

Reakce na 385381

Na dalkove zneprovozneni auta, mozna i zapaleni nepotrebujete zadny extra procesor, elektroniky je dost v klasice i elektro autech. V cem je podstata elektronickeho boje? Poslat do kytek letoun za desitky milionu nebo lod za stovky je pouze o efektivite a urovni technologie. Na auta hromadne dojde pozdeji.

385387

5.1.2021 13:20

RE: Princip

frankie 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385381

a co takhle prodluzovacku z okna? a bude to jako stare telefoni vedeni v NY kolem 1920

385399

6.1.2021 15:37

RE: Princip

Erwin 194.?.?.?

Reakce na 385381

Pokud je principem celého toho kolotoče omezení pohybu obyvatel, stačí pod vhodnou záminkou uzavřít rafinérie či těžbu ropy. Strašlivý Kovid nebo ještě strašlivější Superkovid by se k tomu hodil náramně. Netřeba vymýšlet elektromobily a přidělovat elektřinu za dobré chování. Navíc elektřinu lze v menším množství doma vyrobit (asi ne pro dobití auta), benzín dost těžko.

385436

5.1.2021 18:39

Tak........

Rohador 90.?.?.?

.......nejlepší auta by byla ta šlapací, krom občasných prdů z námahy by žádné jiné emise neprodukovala.

Ale je legrační, jak státy evropské unie tlačí na "čisté" elektromobily a v miliardové Indii a jiných státech světa dál budou "prdět" vozítka a jiná přibližovadla, která nikdy žádný katalyzátor neměla a mít nebudou.

Asi ten vzduch od nich budou euro poslanci zadržovat kdesi na okraji Evropy, či co.

A nebo se počítá s tím, že se celý svět radostně chopí "našeho" zářného příkladu ekologicky čistého probouzení se k bez emisním zítřkům.[chechtot]

385407

6.1.2021 1:22

RE: Tak........

R.E. 37.?.?.?

Reakce na 385407

Ano, ten příklad s tou Indií sedí, je to naprosto stejná idiocie, jako když se západoevropské entelektuálky proklamativně hromadně vzdávají práva přivést na svět své potomky, aby jimi nezatěžovaly ekologii planety a přitom podporují přistěhovalectví z těch nejzaostalejších koutů světa a množení se imigrantů s jejich absolutním nezájmem o osud té samé planety a jejího "udržitelného rozvoje" a dokonce i jejich vlastních potomků...

Tahle zeměkoule a hlavně ten kousek, jenž se Evropou zove, je učiněný blázinec plný lidských šílených krav a volů...[oči v sloup]

385419

6.1.2021 18:34

RE: Tak........

frankie 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385407

mimo pres miliardu Indu je v Indii taky spousta posvatnych krav, ale skutecne v Indii je krava posvatna, takze se nesmi zabijet, a muze se volne mnozit, a ted si uvedomte ze krava je prezvykavec, a mohutne bzdi

385446

7.1.2021 18:21

RE: Tak........

moucha 178.?.?.?

Reakce na 385446

Zvířata posvátná, zvířata nečistá, to mi přijde jako dobrá mroudovina. Až budou ty ekoelektroletadla, tak si zaletím do Indie na pořádnej stejk. Číňani to třeba moc neřeší, tam bych si dal kočičí játra s omáčkou z netopýřích oušek.[smích]

385475

8.1.2021 14:12

RE: Tak........

ROMAN1 2a00:x:x:x:x:x

Reakce na 385475

Pokud to má nohy a není to stůl, Číňan to sní.

385509

9.1.2021 15:24

Opět příklad.

Jan Hanuš 193.?.?.?

Pocházím z Karlových Varů a mám tam dost kamarádů. Donedávna tam bylo vidět hodně BMW. Ptal jsem se kamaráda, na co BMW, když všude dojdou pěšky a jezdit se tam pořádně nikam nedá. Řekl mi, že to patří k podnikání.
V poslední době se tam začaly objevovat elektroauta. Jeden úspěšný lékař si koupil hned dvě, ale nejvíc je prý mají Rusové. Kam s tím jezdí doteď nevím. Po kolonádě se to nedá.

385562

9.1.2021 18:50

Elektroauta

Fan b 81.?.?.?

Elektroauta sú technickym nezmyslom, skutočným plytvaním nerastným zdrojmi a o ekológii samozrejme nemôže byt ani reči... Stačí si položiť len pár základných otázok a nemusíme byt ani žiadnymi veľkými odborníkmi v oblasti energetiky... Aj keď si neodpustím pár čísel... Európa by potrebovala cca 120 nových stredne veľkých jadrových elektrární, keby chcela nahradiť svoj vozový park elektroautami.... Len Nemecko by potrebovalo investovať do elektrickej prenosovej sústavy niekoľko desiatok mld EUR.... paradoxne v našich končinách sme na tom lepšie, lebo pozostatok neľudského socializmu nám zanechal pomerne dobrú infrastrukturu... Cena baterky elektromobilu tvorí cca 40 % ceny automobilu, takze starý elektromobil bude pomerne nepredajný a životnosť batérie je naozaj veľmi otázna... Batéria váži cca 700 kg, akákoľvek manipulácia s ňou je obtiažna, jej opravy sú absolútne špecializované... A je tu ešte jedna pozoruhodnost a tou je bezpečnosť elektroauta... batérie radi horia a zatiaľ ich nevieme úspešne hasiť... a ekologicky už vôbec nie... Elektromobilita je nový zdroj nekonečného rastu HDP a keby išlo o niečo iné, tak by sme dnes museli mat elektrifikovane všetky železničné trate, mestskú či prímestskú dopravu, všetko to, kde netreba batériu a stačí priviesť káble... masovo by sme napr. podporovali elektrické vykurovanie domov a po cestách by nejazdilo milióny kamiónov s tovarom, ale využívala by sa železnica... Ešte pár čísel ... 8 zaoceánskych kontajnerových lodi má take emisie ako všetky osobne autá v Európe .... V Hamburgu vás nepustia s dieselom do centra, ale prístav v centre nevadí... No a ešte o tej ekológii pre gretenistonov... viete ako sa ťaží kobalt do batérii ? Tažia ho deti v Afrike v takých úzkych podzemných tuneloch... naozaj veľmi ekologické a prijemne... No a pre tých, čo si dnes pochvaľujú lacnú prevádzku elektromobilu... To si fakt myslite, že masovejšie rozšírenie nebude mat vplyv na cenu média ? Zaplatia to bohužiaľ všetci ... aj ti ktorí možno vo vlastnom aute v živote nesedeli... Mudrlanti so slnečnými panelmi na streche nech si spočítajú návratnosť bez štátnych dotacii a vyjde im niečo podobne ako pri návratnosti dotovanych malých vodných elektrárni a solárnych elektrárni... Život v kapitalizme je pomerne jednoduchý ... vždy ide len o to ako vytiahnuť od masy ľudí ďalšie peniaze pre to 1%... ale inak fajn, že ?
P.S. Keď sa rozhodovalo o výške emisií a elektroautach v eu parlamente... prišiel na výbor nejaký top profesor z nemeckej technickej univerzity a cely deň im vysvetľoval technické nuansy, prečo je to nezmysel... a prečo je proti... no a oni potom boli svorne za, lebo nevzdelanosť a dnes bohužiaľ hlavne ta technická robí naše bytie takým povznasajucim a ľahkým ...[smích][mrknutí jedním okem][mrknutí jedním okem] alebo lahkovaznym ?

385570

10.1.2021 2:35

RE: Elektroauta

wes 81.?.?.?

Reakce na 385570

Beznym prepocet ukazuje, ze nekde v tom srovnani aut a lodi nejspis nekomu ujely 3 nuly. Pokud je v Evrope 740 mil. obyvatelu a kazdy 4. ma auto, kterym jezdi cca 1.5 hod. denne, tak dojdeme ke zhruba 100 000 MW nonstop.
pritom treba tahle lod https://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Line
ma "jen" 80MW nonstop.
S ohledem na to, ze lodni doprava neni az tak nakladna a nevyzaduje s ohledem na velikost nic extra vykon, tak je srovnani nejspis chybne.

385583

10.1.2021 21:06

RE: Elektroauta

Fan B 81.?.?.?

Reakce na 385583

... znie to neuveriteľne, ale stretol som sa s tým číslom viac krát a ide asi o to, že dnešné autá sú pomerne ekologické, ale veľké lode pomerne neekologické...

385609

10.1.2021 9:36

RE: Elektroauta

Fan B 81.?.?.?

Reakce na 385570

... skutočná ekológia nemá nič spoločne s globálnym ekonomickým neoliberalizmom, ktorý potrebuje na udržanie sa nekonečne rasty a neustále tlačenie peňazí a zadlžovanie štátov a más ! Ak by šlo o ekológiu, tak výroba by sa odohrávala v mieste spotreby a snažili by sme sa obmedziť hlavne zbytočnú dopravu... Zemiaky z Francúzska, melóny a mäso z Brazílie, či cibuľa z Nového Zélandu.. toto všetko ponúkajú hypermarkety ... Výrobky, ktoré vydržia po dobu záruky a neoplatí sa ich opravovať, ale hlavne že recyklujeme... Čo myslite, recyklácia je bez nároku na energetické zdroje ? Mám suseda, ktorý má tepelne čerpadlo a spotrebu dva krát vyššiu ako ja bez neho ... Ekológia je aj to, že doma nemáte 25 C ale 20 C ... každý stupeň znamená 7 % spotreby navyše... Ekológia je aj to, že nelietame súkromným lietadlom, či 6 x na dovolenku... Ekológia je hlavne nižšia spotreba a nižšia spotreba je nočnou morou kapitalizmu...

385586

9.1.2021 19:17

Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

Mirek777 109.?.?.?

1. V případě, že by všechny osobní vozy v ČR v roce 2018 jezdily na elektrickou energii, kolik by celkem spotřebovaly elektrické energie za rok?

Základní údaje:

V ČR je registrováno 5 747 913 osobních automobilů (dle statistik Ministerstva dopravy za rok 2018)

Za rok 2018 ujely osobní automobily v ČR celkem 58 978 mil. kilometrů. (dle statistik Ministerstva dopravy za rok 2018)

Celoroční dlouhodobá průměrná spotřeba moderního elektromobilu je 15 kWh /100 km.

Kolik by byla celková roční spotřeba všech osobních elektromobilů v roce 2018 v ČR? (v TWh) Poznámka: Celková dráha je spočítána z celkového přepravního výkonu za rok 2018 s obsazeností 1,3 osob v osobním automobilu).

385571

11.1.2021 16:21

RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

Jan Hanuš 193.?.?.?

Reakce na 385571

15kW je výkon Jawy 350. I na motorku pro nějaký požitek z jízdy je to málo. To bude žůžo, když takový motůrek potáhne celé auto celou hodinu.

385627

11.1.2021 16:46

RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

Mirek777 109.?.?.?

Reakce na 385627

Účinnost spalovacího motoru u Jawy je cca. 25%.
Účinnost elektromotoru u elektromobilu je cca. 95%
(15 x 3,8 = 57kW - hrubý přepočet pro spalovací motor)

V příkladu pro ZŠ se ale jedná o průměrnou spotřebu 15 kWh na 100km.
Není to tedy výkon motoru 15 kW.

Ale jak jsem již psal, příklady jsou až pro druhý stupeň ZŠ.

385629

12.1.2021 23:07

RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

wes 81.?.?.?

Reakce na 385629

Mylite se. V obou pripadech jde o mechanicky vykon na hrideli. 15kW elektromotor je mechanicky totez, co 15kW spalovaci motor. Stejny moment pri danych otackach.

Vasi ucinnost lze najit v pasmu mezi spalnym teplem a mechanickym vykonem.
Dale plete, ze u malych motoru, jako mixer, vrtacka se udava spise spotreba ve W, kdezto u 3F AC motoru, nebo jinych vetsich motoru je to opravdu mechanicky vykon, pricemz spotreba je jeste o cosi vyssi.

Elektromotor je oproti spalovacimu motoru proto efektivni, protoze podobne jako parni motor ma dobrou trakci, tedy moment, ktery pri poklesu otacek stoupa, nebo alespon neklesa. Spalovaci motor si potrebny moment pri nizkych otackach tak dobre neudrzi.
Clovek pak ma pri rozbehu s 15kW elektromotorem stejny pocit, jako treba se spalovacim motorem 30kW (tento vykon by se projevil napriklad pri jizde vetsi rychlosti s nalozenym autem do tahleho kopce, nebo i pri akceleraci pri vhodne volenych otackach s prerazenim) .

Stejne proto elektromotor subjektivne nema i pri mensim vykonu potize s rozbehem do kopce, protoze odpada spojka a razeni, vyrovnavani momentu.

385670

12.1.2021 23:39

RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

Mirek777 109.?.?.?

Reakce na 385670

výkon 15 kW elektromotoru je stejných 15 kW výkonu spalováku.

Tu účinnost jsem tam vložil jen pro orientaci, kolik spalovacímu motoru musíte dát energie, aby šlapal tak jako elektromotor.
Kroutící moment elektromotoru je taky jinde. Výkon a příkon vrtačky nebo elektromotoru tady taky nechci pitvat.
Jinak jsme již daleko od tématu. Šlo tady spíše o tu blbost s těmi třemi elektrárnami.[smích]

385674

12.1.2021 23:17

RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)

wes 81.?.?.?

Reakce na 385627

Neni to tak malo. Ja mam na malem elektromobilu (prazdne cca 900kg, podobne jako Punto, max 80km/h) jen 10kW AC motor(100Hz, nic extra), a ve meste nezjistite, co je pod kapotou. Mnohem lepsi, nez skutr. Je to tak proto, ze:
1. Motorka velmi plytva vykonem, jeji soucinitel odporu vzduchu je znacny (mel jsem Jawu)
2, Motorka ma tenhle vykon opravdu jen v dobrych podminkach, ve skvelem stavu a v pomerne uzkem rozmezi otacek.
3. Pri tomhle maximalnim vykonu ma nevalnou ucinnost, spotrebu, zivotnost. Elektromotor to da nonstop s vybornou ucinnosti.

385671

10.1.2021 13:58

Další příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ZŠ:

Mirek777 109.?.?.?

Kolik nových Temelínů bude potřeba postavit v případě, že by všechny osobní vozy v ČR začaly jezdit na elektřinu a přebytky výroby elektrické energie by ČR neexportovala do zahraničí? (Kolik el. energie je potřeba ročně v případě, že by všechny osobní auta byly v ČR elektromobily si můžete spočítat v předchozím příkladu)

Základní údaje:

V ČR se za rok 2018 vyrobilo 88,0 TWh elektrické energie. Vyvezlo se 25,5 TWh elektrické energie (převážně do Rakouska a na Slovensko) a dovezlo se 11,6 TWh elektrické energie (převážně z Německa a Polska). (Roční zpráva o provozu ES ČR 2018, ERU)

A) je potřeba postavit o něco více než čtyři Temelíny

B) není potřeba stavět již žádný další Temelín

C) je potřeba postavit o něco méně než dvanáct Temelínů (ale více než jedenáct)

385598

10.1.2021 19:34

RE: Další příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ZŠ:

wes 81.?.?.?

Reakce na 385598

B je spravne. Jelikoz suma vychazi na cca 9TWh. TAkze staci klidne nikam nevyvazet, a klidne i nedovazet. Klidne me opravte.
I z meho prikladu vychazi pres pomer obyvatel EU a CR asi 11TWh,
(kazdy 4. auto 1.5 hodiny denne)

Takze uplne staci mene plytvat, a treba dostavet klidne i solary po strechach.
Navic na bezne jezdeni uplne staci 10kWh/100km. Kdo nam kaze nosit sebou furt brneni. Beztak vice nebezpeci pry ciha v mikrosvete. Stacilo by dopravu vice zkulturnit.

385607

16.1.2021 0:18

Praktický pohled.

Jan Hanuš 193.?.?.?

Vzhledem k tomu, že ta elektroauta evidentně budí vášně, včetně počítání VŠ, neVŠ, Tak jsem se prostě zeptal praktika. Kamarád se živí, coby živnostník, ježdědím s malým autobusem a nějakým BMW. Auta má jako největší hobby. Řekl mi to takto:
Z hlediska nákladů na jízdu je to stejné jako moderní nafťák, tedy 1Kč/km. Z hlediska pořizovací ceny je to dražší. Z hlediska nabíjení nevyjasněné, málokdo má přípojku, aby to nějak fungovalo. Zatím to nevypadá slibně. Mluvil o Audi, které má údajnou spotřebu 20kWh/100km.
Za sebe můžu dodat, že jezdí nejvíc úsporně, co jsem vůbec kdy viděl. Zásadně nebrzdí, poněvadž to stojí peníze. Prý se teď plachtí. Nikdy neakceleruje, poněvadž to stojí peníze. Jezdí pomalu poněvadž..., a ostatní jezdí jako piráti. Má hodně peněz, ale jízda s ním neodpovídá tomu, co si pod tím pojmem představuji. Holt jiná doba, všechno bude zpomalovat. Ale to je asi správně, to je odsouhlasené vrchností.
Každý to asi může vidět dle svého, a třeba si i započítat, ale já fandím kamarádovi, který si koupil starý Ford mustang. Žere to, a jede to.

385751

17.1.2021 23:23

RE: Praktický pohled.

wes 81.?.?.?

Reakce na 385751

Jezdim dost podobne. Na starem naftaku motor 1.7D Isuzu rv2000 najezdeno od 180000 do 500000km mnou, bez vymeny rozvodoveho remene a oleje (za rok doleju litr) jezdim trvale prumerne 4litry/100km, at se to nekomu libi, nebo ne.
Delam to tak proto, ze na predeslem aute jsem pokazde kratce po vymene remene (2 mesice a 2 roky) rozbil hlavu kvuli utrzenemu remenu, duvod byl pokazde kvalita remene. A furt se nechce pokazit.

Nejvice zlepsuje spotrebu omezeni zbytecneho brzdeni vcetne motorem.
Akcelerace prakticky nevadi, ta se moc nepodepisuje, tu neomezuji, jisty maly rozdil je jen v mirne ucinnosti, kdyz je moc bujara. Spojka take drzi, pokud se s ni dela rozumne, vymackavam ji casto, nebo vyhodim kvalt.

Pozdravuju tedy kolegu, co plachti, jako lokalka. Saskovat je zbytecne, protoze propustnost silnic se prokouzlit neda.

385794

Příspěvků: 69

04.01. 01:30 Jan Hoffmann  spalovací motory
04.01. 09:48 WAZARI  RE: spalovací motory
05.01. 09:42 jan hoffmann  RE: spalovací motory
05.01. 11:11  RE: spalovací motory
05.01. 13:17 wes  RE: spalovací motory
08.01. 23:01 rosco  RE: spalovací motory
04.01. 03:23 wes  ocekaval jsem
04.01. 07:54 Altern  RE: ocekaval jsem
04.01. 12:17 wes  RE: ocekaval jsem
04.01. 13:24 Altern  RE: ocekaval jsem
04.01. 17:37 wes  RE: ocekaval jsem
04.01. 15:20 simonx  RE: ocekaval jsem
04.01. 17:41 wes  RE: ocekaval jsem
04.01. 22:57 frankie  RE: ocekaval jsem
04.01. 12:11 Jacob  RE: ocekaval jsem
04.01. 14:37 wes  RE: ocekaval jsem
04.01. 16:52 Antimon  RE: ocekaval jsem
04.01. 17:12 wes  RE: ocekaval jsem
04.01. 07:38 Qwe  Souhlas a ještě maličkost.
04.01. 07:41 Altern  Ještě je vhodné dodat,
04.01. 10:10 Zdezek  Věcný erudovaný článek
04.01. 10:35 Jan Hanuš  Ideologie sem patří.
04.01. 10:46  Elektromobily?
04.01. 12:20 Zdezek  RE: Elektromobily?
04.01. 10:53 Vlado 66  Elektromobilita
04.01. 11:43 Altern  RE: Elektromobilita
05.01. 12:36 jandd  RE: Elektromobilita
04.01. 11:12 vladovlado  Prepočet
04.01. 13:34 Jan Hanuš  To je ale chyb.
04.01. 14:52 Joseph Chlor  Vyšlo na uhli.cz
04.01. 18:06 Jan Hanuš  RE: Vyšlo na uhli.cz
04.01. 20:14 ping789  RE: Vyšlo na uhli.cz
05.01. 13:08 Joseph Chlor  A číslo účtu
04.01. 18:51  Elektromobilitu Němců zajistí a zaplatí naivní otroci z východní Evropy
05.01. 00:43 R.E.  RE: Elektromobilitu Němců zajistí a zaplatí naivní otroci z východní Evropy
04.01. 23:11 frankie  Tri elektrarny
07.01. 02:45 Xxxyyy  RE: Tri elektrarny
07.01. 13:18 ROMAN1  RE: Tri elektrarny
08.01. 02:58 Xxxyyy  RE: Tri elektrarny
08.01. 14:06 ROMAN1  RE: Tri elektrarny
08.01. 14:54 Jan Hanuš  RE: Tri elektrarny
08.01. 17:57 wes  RE: Tri elektrarny
09.01. 11:13 Xxxyyy  RE: Tri elektrarny
09.01. 12:39 ROMAN1  RE: Tri elektrarny
09.01. 18:36 wes  RE: Tri elektrarny
04.01. 23:58 Leporelo  Princip
05.01. 03:27  RE: Princip
05.01. 13:20 frankie  RE: Princip
06.01. 15:37 Erwin  RE: Princip
05.01. 18:39 Rohador  Tak........
06.01. 01:22 R.E.  RE: Tak........
06.01. 18:34 frankie  RE: Tak........
07.01. 18:21 moucha  RE: Tak........
08.01. 14:12 ROMAN1  RE: Tak........
09.01. 15:24 Jan Hanuš  Opět příklad.
09.01. 18:50 Fan b  Elektroauta
10.01. 02:35 wes  RE: Elektroauta
10.01. 21:06 Fan B  RE: Elektroauta
10.01. 09:36 Fan B  RE: Elektroauta
09.01. 19:17 Mirek777  Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
11.01. 16:21 Jan Hanuš  RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
11.01. 16:46 Mirek777  RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
12.01. 23:07 wes  RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
12.01. 23:39 Mirek777  RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
12.01. 23:17 wes  RE: Příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ŽŠ: (ani není třeba mít VŠ)
10.01. 13:58 Mirek777  Další příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ZŠ:
10.01. 19:34 wes  RE: Další příklad o elektromobilitě pro druhý stupeň ZŠ:
16.01. 00:18 Jan Hanuš  Praktický pohled.
17.01. 23:23 wes  RE: Praktický pohled.

Vybrat pouze nové | Odznačit

Káva pro Zvědavce

94

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc listopad přispělo 142 čtenářů částkou 32 828 korun, což je 94 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010

IBAN: CZ4720100000002000368066
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: SK5883300000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
12vZg7LszAecMsq3wRW4pNpoUAgGZB8aS5

Další možnosti platby ›

Ve zkratce

Vláda chce zavést povinné píchání mRNA injekcí - přesto, že tvrdila, že to je lež30.11.21 10:54 Česká republika 3

Otevřeli nové očkovací centrum - už ne "udělejme tečku" ale "jedna tečka za druhou"30.11.21 10:34 Česká republika 2

Slovinsko: Řidiči musí při tankování předložit osvědčení COVID29.11.21 21:21 Slovinsko 3

Návštěva u MUDr. Kubka29.11.21 18:16 Česká republika 2

Legální eutanazie v Německu pro očkované - mají s tím historické zkušenosti29.11.21 11:39 Německo 1

Ředitel řecké JIP: Umírají vakcinovaní. Vláda musí přestat dělat rozdíly mezi očkovanými a neočkovanými28.11.21 12:49 Řecko 2

Povinnou vakcinací namydlí Babiš starší generaci schody do hrobové jámy28.11.21 08:54 Česká republika 4

Lidé po napíchání mRNA utrejchem ztratili 40% imunity, dále ztrácejí 3,3% až až 6,4% týdně až k 0%28.11.21 08:32 Neurčeno 3

Ukrajinská armáda zaútočila vo viacerých regiónoch Donbasu. Objavili sa pripravení americkí vojnoví poradcovia28.11.21 07:28 Ukrajina 0

Švýcarsko omezilo vstup Čechů do země28.11.21 07:22 Švýcarsko 0

Nejvíce proočkované Portugalsko vyhlašuje výjimečný stav a zavádí opatření kvůli covid-1928.11.21 07:12 Portugalsko 1

Ladislav Větvička také začíná mít problémy s cenzurou na blogu iDnes26.11.21 23:08 Česká republika 1

Demonstrace na Letné 28.11. 2021 od 14:0026.11.21 21:38 Česká republika 6

Rakousko-chorvatská diplomatická vojna! Chorvatský prezident nazval rakouský lockdown fašizmem!26.11.21 03:25 Chorvatsko 12

Odborová organizace Pro Libertate - pomoc neočkovaným v zaměstnání26.11.21 03:02 Česká republika 2

Už neexistují oběti Covidu, jen oběti zločinného jednání vlády a Mengele-lékařů26.11.21 02:53 Evropská unie 0

České nemocnice zahlcuje epidemie infarktů a mozkových příhod očkovaných26.11.21 01:33 Česká republika 0

Vědci varují: mRNA vakcíny proti Covidu dramaticky zvyšují riziko cévních příhod25.11.21 23:17 Evropská unie 0

Babiš: Očkování má být v Česku povinné pro lidi nad 50 let!25.11.21 17:38 Česká republika 8

Výpověď dvou lékařů:shedding po vakcínách ohrožuje děti+nebezpečí vakcín,podložené studiemi25.11.21 13:06 Slovensko 2

Měnové kurzy

USD
22,65 Kč
Euro
25,58 Kč
Libra
30,17 Kč
Kanadský dolar
17,77 Kč
Australský dolar
16,17 Kč
Švýcarský frank
24,55 Kč
100 japonských jenů
19,94 Kč
Čínský juan
3,55 Kč
Polský zloty
5,47 Kč
100 maď. forintů
6,96 Kč
Ukrajinská hřivna
0,83 Kč
100 rublů
30,44 Kč
1 unce (31,1g) zlata
40 509,76 Kč
1 unce stříbra
519,61 Kč
Bitcoin
1 294 670,81 Kč

Poslední aktualizace: 30.11.2021 07:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 2 522