Genderová analýza filmu Sněhurka a lovec

Článek na Zvědavci (http://www.zvedavec.org)

URL adresa článku:
http://www.zvedavec.org/prispevky/2016/01/6744-genderova-analyza-filmu-snehurka-a-lovec.htm

Lukáš Fišer

Aby jste si mohli udělat představu, za co dnes můžete dostat vysokoškolský titul na Karlově univerzitě, nabízím vám informaci o diplomové práci Elišky Vokounové z Fakulty humanitních studií, Katedry genderových studií.

Na této katedře je zaměstnáno 10 interních vyučujících a pracovníků a 15 externistů, čili celkem /pomineme-li sekretářky, vrátné atd./ 25 vysokoškolsky vzdělaných lidí. Dle informací katedry připravuje absolventy zejména na práci ve státní správě a ve státních a nevládních organizacích.

Ale nyní již ke slibovanému dílu s názvem: "Genderová analýza filmu Sněhurka a lovec". Pokud neznáte film, který byl uveden v roce 2012, stačí si připomenout kontext známé pohádky o Sněhurce. Zlá královna se jmenuje Ravenna, princ William, oproti známé pohádce je přidána postava lovce.

Výsledkem bádání Elišky Vokounové bylo zjištění že:

"Sněhurka se svou motlitbou k maskulinnímu bohu odvolává na patriarchální kosmický prvek, který stojí přímo v opozici k Ravenně, která ztělesňuje monstrózní aspekt ženství — rebelující čarodějnici šířící chaos. ... Ravenna se ocitá v paradoxní situaci, čím víc se mýtu snaží utéci, tím hlouběji se do něj sama propadá. Zabila nejdříve krále a poté i mladíka za čin, který jí neprovedli (ale který jí mohli provést, neboť jsou jako muži v patriarchální společnosti k těmto činům povzbuzováni)."

Myslím že zde Eliška Vokounová naplno projevuje svou odbornou erudici, jejíž následky si ještě nějací mužští v budoucnu pěkně odnesou.

Ale vraťme se k postavě Ravenny:

".... Daří se jí identifikovat, že se nachází v misogynní kultuře, kde jsou ženy používány a zahazovány dle libosti, avšak sama sklouzává k tomu, že dělá mužům to samé..."

Zlá královna v pohádce je vlastně oběť, kdo by to byl řekl. Ale na pohádky chodíme hlavně kvůli šťastné lásce, která překoná všechna protivenství. Co nám o ní sdělí autorka genderové analýzy filmu?

"Vztah Williama a Sněhurky navíc nesl sexuální konotace, ostatně se v lese políbili ... "

Pokud jste v této chvíli napnutí, jaký z těchto zjištění udělá autorka závěr, zde ho máte:

"... Sněhurka a lovec "tak nejenže vypráví o archetypálním příběhu zasvěcení a dospívání ženy, nýbrž také ukazuje, že pouze rovnocenná spolupráce mužů a žen povede ke svržení patriarchálního řádu."

Myslím, že scénáristé Evan Daugherty, John Lee Hancock a režisér Rupert Sanders by se divili, jaké revoluční dílo podle Elišky Vokounové vlastně stvořili, stejně jako daňoví poplatníci /nejen u nás, ale i v EU/, co se za jejich peníze zkoumá a platí, a jací odborníci nám na starobylé univerzitě vyrůstají.

Zdroje

Poznámka editora

Ta zhovadilost má 85 stran. Začal jsem to číst a po několika odstavcích jsem se přistihl, že uvažuji v „jejich termínech“. Je to nakažlivé! Čtěte na vlastní nebezpečí.

Je naprosto neuvěřitelné, že tahle práce je brána vážně, někdo to musel oponovat, někdo to musel schválit. Oponentem i vedoucím práce jsou „ženy“ (dávám to do uvozovek, protože nechci urazit normální ženské). Přečtěte si i posudek vedoucí práce a posudek oponentky. Nezapomeňte ani na Záznam o průběhu obhajoby (opět pod dohledem „ženy“). Výsledné hodnocení: výborně.

Tak se zdá, že nám na Karlovce zahnisal pěkně hluboký vřed. Karel IV by tedy radost neměl.

Kdybyste chtěli vědět, jak vypadá Eliška Vokounová, tak zde: http://independent.academia.edu/Eli%C5%A1kaVokounov%C3%A1, pokud je to tedy ona. Docela sympatická žába, že? A teď si představte, že si s takovou „ženskou“ něco začnete, nedej bože přivedete si to domu. Lituji její děti, pokud je někdy bude mít, doufám, že ne.

Článek byl publikován 16.1.2016


© 2019-1999 Vladimír Stwora
Článek je možno dále šířit podle licence Creative Common.