Z diskuze
Stálé rubriky
Pomoc Zvědavci
Zábava
Příroda
Počítače
Hry
Co se jinam nevešlo
Archiv
Autoři
Předplatné
1 měsíc: 99,-Kč
6 měsíců: 499,-Kč
Pro předplatné (přístup ke článkům starším než 3 měsíce) musíte být zaregistrován.
Tiráž
Vydavatel: Vladimír Stwora
(Chcete-li mi poslat důvěrnou zprávu, zde je můj PGP klíč)
Pohledy z Evropy: Richard Král
Spolupráce a příspěvky nejsou honorovány.
Měnové kurzy
$1 US = 19.76 Kč
$1 CAD = 16.62 Kč
$1 AUD = 14.05 Kč
1 € = 26.36 Kč
1 £ = 28.88 Kč
1 CHF = 17.59 Kč
100 Sk = 92.90 Kč
100 rublů = 67.24 Kč
1 unce zlata = 16634 Kč
Poslední aktualizace 06.01. 06:10 SEČ
|
Diskuze k článku
Příspěvků 70
19.10. 12:03
A to si rikaji "umelci"?!
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
To je opravdovy vysmech. Jo, jiste, je za tim citiv vliv Hejvla, aby ne. Uz v Kalickeho podani bylo "prilozeno" "doporucujici" vyjadreni Hejvla k tomu hnusu...
Des, chce se mi zvracet, velebnosti... ![bliji [bliji]](images/smiles/puke.gif)
Proc jeste nikdo nerekl treba ten fakt, ze ta Kaplickeho prisernost nemuze byt zrealizovana treba take proto, ze jednim z parametru vybereoveho rizeni ktere jeho navrh NEDODRZEL je umisteni archivu pisemnosti v prvnim podlazi a vyse - kvůli ochrane pred potopou.
To je preci tak jasny a jednoduchy argument, kde "navrh jenz vyhral" musi byt vyrazen a neni se o nem treba nijak dale bavit? Proc jim timto nikdo neoponuje? To se parametry vyberoveho rizeni v CR nemusi dodrzovat, staci, kdyz Hejvl doporuci, nebo jak?
145651
19.10. 13:39
RE: A to si rikaji
Přiznám se, že v prvopočátku, kdy byl vyhlášen výsledek mezinárodní architektonické soutěže, tak jsem byl apriorně rád, že vyhrál tak originální návrh. Svůj názor, jestli se mi líbí nebo nelíbí jsem nechal uležet. Denně místem, kde má chobotnice stát, denně projíždím a jsem čím dál pevněji přesvědčen, že má stát přesně tam a přesně taková. Není to architektura, která má apriorně šokovat. Je to barák, který hypermoderní funkci (skladování knih i služby veřejnosti) halí do ultramoderního hávu. Čím déle ten návrh sleduji, tím více jsem přesvědčen o jeho neprvoplánovitosti a hluboké promyšlenosti.
Že ten barák nevypadá tak, jak jsme šici zvyklí? Jistě, ale to každý nový sloh a co nám dnes přijde jako "klasika", připadalo lidem v době, kdy takový barák vznikl poprvé, jako nepřijatelná moderna...
Pevně doufám, že to nakonec dopadne dobře a ta knihovna tam stát bude... podobný humbuk a argumentace o narušení historie se totiž strhly také kolem jedné takové z oceli poskládané rozhledny v hlavním městě země Galského kohouta...
145654
19.10. 22:03
RE: A to si rikaji
>Je to barák, který hypermoderní funkci (skladování knih i
>služby veřejnosti) halí do ultramoderního hávu.
Omlouvam se, ale jsem ted trochu zmateny.
ultra
- adjective
1. going beyond what is usual or ordinary; excessive; extreme.
- noun
2. an extremist, as in politics, religion, fashion, etc.
hyper-
1. over, above or beyond
- hypersonic
2. excessive
- hyperactive
3. existing in more than three spatial dimensions
- hyperspace
Muzete si ve svem, urcite giganabitem programu najit nejakou malou pikochvilku a vysvetlit nam, supernevzdelanym ultrablbum, jak clovek pozna takovou ultramoderni, gigamoderni, hypermoderni a termopetabarbrastreissandmoderni stavbu od.. no, treba od takove obycejne moderni ci nemoderni?
Az treba pujdu zase takhle mestem, muzu si uz spokojene ukazovat prstem - hele, tahle je giga, tady ta, ta je stara, tak to nic, a tahle nova ta je hodne hyper, mozna by to chtelo vic takovych hyper hlavne v centru, hele, dve super vedle sebe, jee, tam kousek stoji jedna a ta je hodne moc moc giga, a tady by jeste mohla stat nejaka superhyper, tady ten blby hrad je tak strasne nemoderni a ma moc malo hyper a jeste min giga..
145682
20.10. 20:20
RE: A to si rikaji
K tomu vám mohu poskytnout zcela relevantní odpověď: Hudry hudry, budliky budliky, bleeee! ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
145709
20.10. 3:01
RE: A to si rikaji
Ludia protestovali nielen voci Eiffelovke, ale voci mnohym stavbam, ktore rusili ich predstavy, na ktore si po rokoch zvykli. My sme dnes na prednaske rozoberali sklenenu pyramidu v Louvre. To je dalsi priklad, ked sa ludia burili a nakoniec, ked sa na mieste postavil model 1:1 so stavbou suhlasili. Sopel sa vam nepaci, hej, na tych vizualizaciach to vyzera sialene. Mate lepsi navrh? Nevravim, ze navrh nemoze byt zly, ale treba si uvedomit, kolko je s tym prace a kolko veci sa zohladnuje. Nejde len o vonkajsi vzhlad, ale aj o interier, ako to budete vnimat zvnutra a ci vas nove veci rusia, alebo zaujmu.
K teme: http://www.blisty.cz/2007/10/19/art36754.html
145691
21.10. 22:17
RE: A to si rikaji
VaclavK
vaclav (zavináč) vaclavkabat (tečka) net 159.?.?.?
a cim je podle vas eifell tower zajimava krome tim, ze ted si na ni lide akorat zvykli..
zvyknete si na spoustu veci, napr. na cip v hlave, povinna robota a ja nevim co jeste, ale ze by to mela byt primarni linie argumentu jiste ne
zatim hledam normalniho zastance te knihovny a bohuzel ani dnes jsem ho nenasel
145752
19.10. 16:17
RE: A to si rikaji
Na Letné jen tak potopa nebude ... Pan Beeem má spíše chuť na Olympiádu a vše co má m2 v Praze se hodí.
Radek
145666
19.10. 23:59
RE: A to si rikaji
"Ochrana před potopou" a na Letné, Trodasi, Vy ale nejste z Prahy, že ne?
145685
21.10. 0:30
RE: A to si rikaji
>"Ochrana před potopou" a na Letné, Trodasi, Vy ale nejste z
>Prahy, že ne?
..a nemuze se voda dostat do podzemnich prostor treba pri privalovych destich?
Jak byly uvedeny podminky pro projekt v ceskem tisku, skutecne tam bylo receno, ze knihy nemaji byt ulozeny v podzemi.
145716
23.10. 11:29
RE: A to si rikaji
Ano. Trodas jen zvolil špatné slovo a vy ho hned kamenujete.
Ochrana proti vodě je myšlena proti vodě, která by mohla zatéci z povrchu při velkém dešti nebo třeba havárii vodovodu. Je to opatření z kategorie obecné povahy a základní. Samozřejmě se dají udělat odvodnění a záchytný systém, ale může se na tom cokoliv pokazit a o velký problém je postaráno.
145795
25.10. 15:04
RE: A to si rikaji
Tatranka
setma (zavináč) quick (tečka) cz 88.?.?.?
No, ono to tak od věci není. Např. v kopci Na baních ve Zbraslavi mají ve sklepích podzemní vodu. To by asi nikdo na kopci nečekal. A přesto tomu tak je. A že ten kopec je dost vysoko nad Vltavou.
145899
20.10. 10:22
RE: A to si rikaji
Vy jste nikdy nebyl v Praze, že? Možná jste viděl pár obrázků hradu a mapu bez vrstevnic, protože pokud byste tam byl, věděl byste, že na Letnou by se voda vyšplhala pouze v případě prolomení jedné z přehrad na Vltavě a dokonce i o tom by se dalo polemizovat.
145696
20.10. 11:31
RE: A to si rikaji
Nechci vyrusovat,......ale pochopil jsem to tak, ze se jedna o zneni vyberoveho rizeni, nikoliv o misto ci stavbu, jako takovou.
P.S. Preji si, aby budova Narodni knihovny stala v Brne.Proc ne, ze.
145697
20.10. 15:36
RE: A to si rikaji
Nepodléhejte takové úředničině. Stejné zadání může přinést různá řešení.
145703
20.10. 16:45
RE: A to si rikaji
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?
No to jistě. Blbý ale je, když ta vůle v zadání je ušitá někomu na míru, a ještě ta "soutěž" stojí deset milionů.
145705
21.10. 14:06
RE: A to si rikaji
Idealisto, ač máte raději jiné věci než knihy, jsem s vámi za jedno a raději bych také měl takovou Národní knihovnu u nás ve štatlu než v Praze, když tam o ni nestojí.
Lidé si na vše zvyknou. A taková stavba může nalákat nejen turisty, ale i lidi zpět do knihovny. Třeba i jen na čas.
145729
21.10. 15:01
RE: A to si rikaji
Stavba lidi do knihovny tezko nalaka. Problem je, ze u bedny z mysleni min boli hlava, zvlast u kvalitnich poradu typu "vyhuleni". Taky to je mnohem pohodlnejsi nez cist. Kdyz si prectu, ze BBC chce tvrde osekat to, co z ni dela prestizni stanici a bude rusit programy, ktere jsou malo komercni? http://www.blisty.cz/2007/10/19/art36772.html
Pak se nemohu delat iluze, ze by si nekdo delal starost o vseobecnou uroven vzdelanosti. Zruseni pastelkovneho, snaha zavest plosne skolne zatim na VS zcela jiste lide jako Bem nebo Topolanek maji zajem nevim sice na cem, ale vseobecne vzdelana a kvalifikovana populace Cechu to neni. Navrh se mi sice nelibi, ale musim uznat, ze nazory v diskusi, kdy lidi nechteli Eifellovku nebo sklenenou pyramidu v Louvre maji svou vahu. Kdo by se dneska dokazal predstavit Pariz bez Eifellovky.
145735
21.10. 15:34
RE: A to si rikaji
>Problem je, ze u bedny z mysleni min boli hlava, zvlast u kvalitnich poradu typu "vyhuleni".
Rene, zrovna jsem na toto tema mluvil s kamaradem, majitelem maleho specializovaneho knihkupectvi v Brne a rikal, ze se v CR cte hodne. Lide chodi a utraceji penize za knihy jako jedni z prednich v Evrope. Takze....
145739
21.10. 15:05
RE: A to si rikaji
Ja vim, ze v CR se cte hodne, ale cte se taky min. Schvalne to zkuste srovnat s nazory "starych knihkupcu". A dalsi vec moje mama cte urcite hodne, ale po te, co se dali koupit tak pulku jeji knihovny tvori neco tusim se tomu rika "harlekyn cervena knihovna". Co jsem mluvil se svyma znamyma cte se min. A otazka je taky, co se cte? A vseobecna uroven vzdelani? Mam maturitu na gymplu, kdyz se podivam na stare filmy jako "Cesta do hlubin studakovi duse", tak jasne vidim, ze se maturovalo ze vsech predmetu vcetne klasicke rectiny a latiny. Ja bych neprolezl ani nahodou a to jem maturoval s absolutnim prospechem.
![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
145740
21.10. 17:21
RE: A to si rikaji
Ale kdepak, Rene
Dnesni absolventi strednich skol dostavaji, v prumeru, mnohem silnejsi INPUT. Takze se niceho nebojim. A jestli myslis, ze se cte mene nez se cetlo treba v 80tych letech,....tak to vubec neva. Tehdy se jen cetlo a sukalo,...nic jineho strana nedovolila ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
Dnes ma kazdy v kapse Google a rad se priuci touto NET cestou atd. Je proste lepe, co se tohoto tyka. Zadna cervena knihovna nejede. ![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
145742
22.10. 4:04
RE: A to si rikaji
Mno ja sedim za velkou louzi, takze kusuju o tom, jak to je s zajmeme lidi o neco jineho nez konzumni korytko v CR. Rad se budu v tomto pripade mylit. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
145758
21.10. 18:52
RE: A to si rikaji
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 88.?.?.?
Snad si nemyslíte, že vám někdo tu maturitu bude věřit. S vaší gramatikou.
145745
22.10. 18:53
RE: A to si rikaji
Na tom něco je. Slyšela jsem, že u nás v ČR je velké množství nakladatelství, českých nakladatelství, a že se v tomto oboru u nás neuplatnila politika velkých nadnárodních podniků. Zřejmě se hned zpočátku tohohle oboru chytlo hodně nadšenců a zahraniční velkokapitál nemá šanci. Druhá otázka sice je, kolik z těch mnoha nakladatelství je čistě komerčních a zaměřených na brak, ale i kdyby, těch solidních je u nás dost. Ale taky, pokud se chce nakladatelství uživit i vydávat třeba málo čtenou poezii, musí chtě něchtě někde vydělat (komerční tituly) a někde pak z čistého nadšenectví "investovat" (poezie). Každopádně jen tak dál ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
145784
20.10. 13:46
RE: A to si rikaji
Predbehnul jste mne. Zrovna jsem se chystal napsat, ze pokud by byla vodou zaplavena oblast Letne, Praha by mela uplne jine starosti nez je knihovna. Pokud spravne pocitam, je vyskovy rozdil mezi hladinou Vltavy a Letnou par desitek metru...
Na druhe strane bych se zamyslel nad smysluplnosti pozadavku v zadani souteze na sklad knih nad zemi, kdyz kazdy vi, ze v podzemi se dari mnohem lepe zachovavat stabilni podminky (teplota, vlhkost) pro ulozeni knih. Tady by si mel trochu vstoupit do svedomi zadavatel souteze.
Zaverem muj osobni nazor. Kaplickeho navrh je zajimavy a inovativni. Nekde v Parizske ctvrti La Defense nebo ve ctvrti hippies nekde v Amsterdamu by se vcelku vynimal. Ale v Praze neeeeee. A uz vubec ne vysoko nad Prahou na Letne. Tam se skratka nehodi.
145702
20.10. 15:20
RE: A to si rikaji
Rozhodně to nemůže být horší než dobromyslný Stalin shlížející na Prahu. Budova jako taková může být zarostlá stromy, v nepartném ďolíku a ta barva taky zas tak zlá nebude, navíc na nákresích všechno vypadá jinak.
Obyvatelé Londýna se, pokud vím , bouřili proti svému Kolu či Radnici, dnes jsou to hojně navštěvovaná a fotografovaná místa, nemluvě o mrakodrapech uvnitř City. Je to otázkou zvyku...
145704
22.10. 9:56
RE: A to si rikaji
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Že by se dostala povodeň na Letnou je mnohem pravděpodobnější, než že by se tam dostala organická chobotnice. Takže ono zaklínání se přírodou a přirozeností této architektury je jen další pseudoblábol.
145764
20.10. 13:16
Ono to asi bude trochu jinak....
Já se obávám, že o kvalitu návrhu arch. Kaplického pánům z Magistrátu v čele s primátorem Bémem vůbec nejde. Jde spíš o kvalitu lukrativních pozemků na Letné, které by šlo mnohem lépe "zhodnotit" komerčním projektem (např. pan investor Sebastian Pawlowski by se za toto vstřícné gesto dokázal úředníkům velkoryse odvděčit, podobně jako u jiných výhodných prodejů v minulosti). Vedle toho převod těchto pozemkových skvostů na Letné na Národní knihovnu by byla pro úředníky a stranickou pokladnu "charita". A dále, hodnota možná několikamiliardové stavební zakázky na novou budovu NK je dostatečně vysoká, aby úředníci magistrátu prosadili "jim více spřízněný a blízký" projekt. Co se týká návrhu arch. Kaplického. Zpočátku jsem na fotografie v médiích reagoval nechápavě, zda se jedná o žert či o reálnou podobu budoucí stavby, tak mě překvapila. Časem jsem v ní ale našel zalíbení - věřím, že podobně by stavbu vnímala většina Pražanů. Kvalitní moderní architektury máme v Praze poskrovnu. Naopak převládají "moderní" neestetické stavby, stavěné účelně jen s cílem maximalizace administrativních a obchodních ploch (např. Kostka hrůzy na Karlově náměstí). Proto říkám, dejme chobotnici na Letnou!
145701
21.10. 8:46
RE: Ono to asi bude trochu jinak....
Mně by ta chobotnice na Letné rovněž nevadila. Ale něčeho se taky obávám. Všichni tady mají strach o povodeň, ale já jsem někde četla, že ta stavba není dostatečně vyřešená proti požáru. A to by byla tragédie, kdyby měly shořet originální historické knihy,které existují již jen v jediném exempláři. To by nám shořela naše minulost.
145722
20.10. 18:43
RE: A to si rikaji
Děkuji velmi ste mě Trodasi pobavil Letná je o několik desítek metrů výš než hladina Vltavy... ani při protrhnutí kaskády by se tam voda nedostala.
Mě osobně ten návrh připadá velmi zajímavý, je třeba také vzít v úvahu že při bližším prostudování je vidět jak zajímavě si architekt a jeho tým poradil s vnitřkem budovy.
Spíš by mě zajímalo jestli tam pan Bém nemá své osobní zájmy s Letnou... Letenský stadion by si zasloužil rekonstrukci a určitě by potřeboval pořádné parkoviště....
145708
20.10. 21:14
RE: A to si rikaji
"Letná je o několik desítek metrů výš"
Vzdyt je to snad 100 metru.
145711
19.10. 13:57
Umělecká fronta
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
by si mohla za své logo zvolit Davidovo sousoší penisů, čůrajících na svou (?) vlast. Zdá se, že když David vyjádřil svůj vztah k Čechám tím, že na ně každý může čůrat, chce ho Kaplický trumfnout - on se na nás prostě vys... Zelené lejno vedle Hradu, to je to, co umělecké frontě zpovykaných fracků ještě chybí.
Stále tvrdím, že pokud sám tvůrce není krásný (duchovně), ani jeho dílo takové nemůže být. A Národní knihovna by si jistě zasloužila, aby ji projektoval někdo, pro koho to bude ctí a službou národu, ne příležitostí k hysterické exhibici osobních ambic. Pan Kaplický takovým člověkem IMO není ani náhodou.
145655
19.10. 21:16
RE: Umělecká fronta
Přesně tak, vypadá to, že tenhle podivnej podnik je jen dalším v řadě, jak totálně dehonestovat všechno, co nějak souvisí s národní a kulturní tradicí. Osobně tu stavbu neodsuzuju samu o sobě, kdyby v ní mělo být nějaké zábavní centrum a hypersuper a multikina a kdovícovšechno, tak budu jedině tleskat, protože oproti takovým stereotypním budovám typu krabice je velmi nápaditá. Ale dávat do ní Národní knihovnu, která je i určitým symbolem, mi přijde jako krutý výsměch.
145681
19.10. 15:00
"No ten barak, to je neco otresneho"
Znela slova starenky v TV reportazi o tomto skvostu a ja s ni musim naprosto souhlasit. To je opravdu neskutecne ze takovy hnusny plivanec chce nekdo vydavat za nasi narodni knihovnu. Pan architekt Kaplicky zrejme rad uziva halucinogeni drogy jinak me nenapada jak mohl na takovy sileny neforemny tvar prijit. Budova "narodni knihovny" by mela mit nejakou dustnojnost a ne vypadat jako neco co ukaplo panu Kaplickemu z nosu. Ja se moderni architekture nebranim, ale i moderni budova muze byt umeleckym dilem. Navic vizitkou dobreho architekta je i zpusob jakym budova zapada do okolni zastavby - odstrasujicim prikladem budiz budova Omega na brnenskem Namesti Svobody. Zkratka naprosto nesouhlasim s tim aby tenhle paskvil, ktery se muze libit leda tak hipikovi na tripu ci clenum klubu pratel UFO byl placeny z mych penez a vydavan za ceskou narodni knihovnu - fuj. Doufam, ze tento navrh bude smeten ze stolu a prostor dostane arhitekt, ktery dovede navrhnout narodni knihovnu za kterou se nebude narod stydet. Toto je skutecne vyplod choreho mozku.
145661
19.10. 15:28
Nac tolik nenavisti?
Ja sem take pro to, aby se nejuzsi centrum Prahy a zbytek panoramatu v okoli hradu zakonzervovalo, aby se nestavely skleneny monstra tam, kde by byly moc videt a podobne. Nicmene je to trochu jinak nez to autor popisuje. Je zcela prirozene, ze architekti vcetne meho oblibence Davida Vavry podporuji tento projekt. Stavba je vskutku pozoruhodna(a zaroven hnusna) a oni by ji tady strasne radi meli. Jde jen o to pochopit jejich motivaci, hned nekritizovat, ale mit se zaroven velmi na pozoru. V necem maji urcite pravdu. Prahu uz ted przni "mrakodrapy" na Pankraci(at skonci v pekle ten kdo to dovolil), Corinthia Towers hotel na Vysehrade, zizkovskej vysilac(kterej nekritizuje nikdo), "lizatka" z fotbalovych stadionu a naslo by se toho urcite jeste vic. Nakonec ani petrinska rozhledna neladi se Svatovitskou katedralou a nikomu nevadi. Nicmene zaplat panbuh, ze na staromaku jeste nestoji Lidl... V necem s nimi ovsem nesouhlasim, naprklad v tom, ze by tento trend mel pokracovat na Letne...
145662
19.10. 15:58
RE: Nac tolik nenavisti?
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Žižkovský vysílač V A D Í !!! každému, koho si vážím. Dokumentarista Císařovský ho v jednom ze svých filmů o Praze magické z panoramatu Prahy "odstřeluje".
Nemůžete ale přeci očekávat, že do kritiky blobu vždy znovu zapojíme kritiku všeho dalšího, co se nám ještě nelíbí. Podobnou ranou pod pás je pak dogmatické omílání toho, že se kritikům chobotnice nelíbí nic moderního. To je blábol. Například jsem ještě neslyšel kritiku Ještědu - to je podle mne krásné a pokorné dílo skutečného umělce. A nezlobte se, pane Pavle, ale jaká je logika argumentu, že stojí-li už příšerný vysílač, vylepší ho Kaplický hnusnou chobotnicí?
Naše umělecká fronta si osobuje právo zesměšňovat, karikovat, kritizovat a profanovat vše, na co jí oko padne. Fajn, pak se ale nesmí divit reakcím - které ostatně údajně provokuje záměrně. A co se týká poznámky autora článku k nechvalné úloze umělecké fronty v naší historii - bohužel, nemám proti ní co podstatného namítnout.
145663
19.10. 16:14
RE: Nac tolik nenavisti?
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 62.?.?.?
Letna je prazdna. Dokud se jeste hybalo kyvadlo, dalo se to povazovat za panorama. Ted, je videt stadion sparty( uzasny to svatostanek, hodny premisteni na hrad) a rada panelaku. A za nimi ? Severni mesto ve sve krase, takze to panorama nejakym 'blobem' rozhodne jen poozije, kdyz uz tam bude konecne NECO co nebude mit pravouhle obrysy.
145668
25.10. 14:54
RE: Nac tolik nenavisti?
Tatranka
setma (zavináč) quick (tečka) cz 88.?.?.?
>? Severni mesto ve sve krase, takze to panorama nejakym 'blobem'
>rozhodne jen poozije, kdyz uz tam bude konecne NECO co nebude mit
>pravouhle obrysy.
A co takhle pyramidu ? To určitě není supermoderní tvar, naopak má tisíciletou tradici. I Praha má tisíciletou tradici. To by se k sobě hodilo, ne ?
145901
19.10. 15:39
v Brně?
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
četl jsem šílený nápad primátora Brna že by "Kaplického chrchel"
mohl být v Brně!
no tak to ani omylem!
kurva každou sračku co Praha nechce snad musíme mít v Brně?
nestačí "zabíjecí tramvaje"???
Krysa
145665
>kurva každou sračku co Praha nechce snad musíme mít v Brně?
>nestačí "zabíjecí tramvaje"???
A to ja zase yo, pane.
Prineslo by to pracovni mista pro mistni lidi.Uz jen proto by to stalo za to. A navic,...budova by byla mimo stred mesta. Budovu nekritizuji, na kritiku v tomto rozsahu proste nemam. Pokud bude vice zajimave prace i mimo Prahu, tim lepe. Tam je nulova nezamestnanost, ...a Brnu by to pomohlo.
145673
Kryso,
jaké "zabíjecí šaliny" máte na mysli? Jste snad pro zrušení MHD v Brně?
Nového brněnského primátora sice rád nemám, za jeho nápad se ale přimlouvám.
145730
19.10. 17:19
Kaplický nedodržel podmínky, ale...
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 195.?.?.?
Mě se Kaplického flusanec také nelíbí. Mám od začátku dojem, že až se knihovna postaví, Kaplický řekne - tak to jsem na vás plivnul, holoto.
Ale ředitel Národní knihovny tvrdí, že jim (knihovníkům) se líbí vnitřní uspořádání knihovny. „Nám nejde o plášť nebo výšku budovy, ale o její vnitřní uspořádání. Kvůli tomu návrh vyhrál, právě proto o něj tolik stojíme,“ http://pravo.novinky.cz/minule/p243a01d.php
Na mě to působí dojmem, že zadavatel sice stanovil podmínku kterou Kaplický porušil, ale zadavatel potom došel k závěru, že navržené řešení je lepší než s jeho podmínkou, a že na ni netrvá. Jestli se to opravdu knihovníkům líbí, tak to není korupční záležitost. No a když si i architekti v mezinárodní unii odsouhlasili, že je to OK, proč na té podmínce bazírovat?
Navíc se objevují i informace, že vnější podoba je jen jednou z variant, a že Kaplický je ochoten vzhled pozměnit.
145669
22.10. 23:24
RE: Kaplický nedodržel podmínky, ale...
micha
michaVej (zavináč) seznam (tečka) cz 77.?.?.?
Budiž,proti gustu žádnou(vyjma nausey ),ale vadí mi robot pod zemí místo slečen knihovnic.A ten chrchel je prostě hnusnej(viz Anima pana Kaplického). ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
145786
Ono to neni tak jednoduche.
Kritizova umisteni budovy v centru mesta je smesne. Kde jinde by mela byt Narodni knihovna nez v centru. A kam jinam by se vesla nez na Letnou.
Umisteni hlavni knihovny do centra je prirozene, tradicni a pro cloveka, ktery nekdy cetl knizku naprosto samozrejme.
Co se tyce podminek rizeni, ktere tady pripomel Trodas.
Ano, ty byly poruseny. Je ovsem pak smesne, kdyz vsichni ti, co krici, ze nam knihovna rusi panorama si zaroven stezuji, ze fond je v podzemi coz vyraze snizuje vysku knihovny.
Ochrana pred povodni je dostatecna, protoze Letna je na kopci! Problem pri povodnich byl ten, ze knihovny stoji nyni primo u Vltavy.
Nebude doufam nikdo argumentovat, aby "nezatekalo do sklepeni pri desti".
Dale je fakt, ze pod zemi se podstatne lepe udrzuje stala vlhkost a teplota, coz kniham vyrazne prospiva.
Tez je fakt, ze kdosi zkousel nafouknout balon velikosti knihovny a z nabrezi to ani nebylo videt.
Ono to s tim panoramatem zas tak drsne nebude.
Jestli je neco humus, tak to jsou vselijaka obchodni centra, jenze obchod prinasi penize, penezmi se rozdavaji uplatky a vsichni drzi huby krok a natazene ruce po penezich.
Pokud si vemete jeden jediny barak na Satromestskem namesti, neni to nic zvlastniho.
To co je na Praze tak krasne je prave to, ze se zde vedle sebe potkava nespocet stylu a doba dnes neni zrala na historicky skanzen.
Nerikam, ze se mi nova NK vylozene libi. Samotna stavba stejne bude neco jineho nez model.
Ale nevadi mi, bude to urcite zajimava cast Letne, ktera bude rusit panorama Cirkusu.
145670
19.10. 19:14
RE: A co ma byt
přesně tak...naprostý souhlas...nejlepší příspěvek díky.
145675
23.10. 17:01
RE: A co ma byt
Umisteni hlavni knihovny do centra je prirozene, tradicni a pro cloveka, ktery nekdy cetl knizku naprosto samozrejme.
Bývalo přirozené, ještě je, ale brzy nebude. Ve světě nastoupil přirozený trend veškeré knihovní fondy (včetně nejvzácnějších a fyzicky nevypůjčitelných tisků) převést do elektronické podoby, takže v centru města postačí jen nějaký terminál pro stahování e-knih, a ani ten možná nebude třeba. I veřejná čítárna se stane zbytečností.
Rozhodujícím faktorem pro umístění Paměti Národa se stává bezpečnost před fyzickým zničením. Tedy co nejdál od center velkých měst, od míst přírodních rizik, od budovy RFE, od US-Radaru apod. Měla by o tom rozhodovat vláda, ne nějací městští konšelé se svými lokálními zájmy, a vybírat místo s obdobnou pečlivostí, jako se vybírá pro jadernou elektrárnu.
Co se tyce podminek rizeni, ktere tady pripomel Trodas.
Ano, ty byly poruseny. Je ovsem pak smesne, kdyz vsichni ti, co krici, ze nam knihovna rusi panorama si zaroven stezuji, ze fond je v podzemi coz vyraze snizuje vysku knihovny.
Vám nevadí, že autor kašlal na zadání (čímž si navíc usnadnil řešení)? Mně ta arogance predestinovaného vítěze vadí moc.
Nebude doufam nikdo argumentovat, aby "nezatekalo do sklepeni pri desti".
Dale je fakt, ze pod zemi se podstatne lepe udrzuje stala vlhkost a teplota, coz kniham vyrazne prospiva.
Ano, i toto riziko je lépe vyloučit.
Možná, ale bez elektřiny to v podzemí vůbec nejde; a co když na delší dobu po nějaké katastrofě vysadí?
Proto asi bylo v zadání: knihy buďtež uloženy nad úrovní terénu.
---
Obrat ODS od podpory Národní knihovny vidím jako snahu odvést pozornost veřejnosti od Radaru: nebudem´ vám nutit Chrchel, postačí nám zcela Radar; ten je pro nás důležitější.
145805
23.10. 22:20
RE: A co ma byt
Bývalo přirozené, ještě je, ale brzy nebude. Ve světě nastoupil přirozený trend veškeré knihovní fondy (včetně nejvzácnějších a fyzicky nevypůjčitelných tisků) převést do elektronické podoby,
Obavam se, ze zijete ve svet nejake science fiction, trend noseni knih domu vydrzi jeste urcite par desitek let a za tu dobu, budou i "vzdalene letnany" v centru. Knihovny dnes jdou kupredu jako kulturni centra, zrejme si stahujete pdfka, chm-ka, ale v knihovne jste byl naposledy kdy? A jak casto tam chodite? Jste spis technicky typ, nebo humanne zamereny.
To by mohlo vysvetlit proc pisete to jak pisete.
Byvalo prirozene, jeste je a jeste dlouho bude.
Autor na zadani nekaslal. V zadani byla predevsim ochrana knih pred povodni/vodou a z toho vyplyvajici podminka umisteni knih nad zemi.
Autor si dal pomere velkou praci, aby splnil podminku zabezpeceni knih a zaroven nemusi byt nad zemi.
Vy tomu rikate arogance a ulehceni prace - dobra, asi Vam to nevymluvim, chcete "psa bit".
Skutecnost je takova, ze vypracovat moderni system ulozeni knih po zemi a pritom bezpecne pred povodnemi je daleko vetsi prace - u nas ani asi nikoho nenapadlo, ze to jde, proto to zadani.
Namisto sucheho nakresleni skladu do patra musel Kaplicky prostudovat nescetne metod, knihoven a diky umorne praci se mu podarilo prenest sklad bezpecne a do podzemi.
Proto nebyl ze souteze vyhozen. Splnil podminku bezpecnosti.
To soucasne zahruje i riziko zatekani pri desti.
Možná, ale bez elektřiny to v podzemí vůbec nejde; a co když na delší dobu po nějaké katastrofě vysadí?
Proto asi bylo v zadání: knihy buďtež uloženy nad úrovní terénu.
Proto asi? Takze spekulujete. Tedy nikoliv, proto ne. Bylo to jen kvuli te vode.
Co se tyce toho co v podzemi jde, bezte na jare v lete a v zime na kopec a do sklepa a uvidite, kde je stabilnejsi pocasi.
Nemyslete si, ze by podzemi prostor knihovny na Letne(na kopci bez podzemni vody), dobre izolovane moderni technologii od okolni "hliny" vypadal jako zamecke vlhke sklepeni plne svabu a centimetrovych plisni.
Argument katastrofy a vypadku elektriny nema vyznam, k takove veci v Praze dojde spis v pripade valky nebo nejake ohromne prirodni katastrofy - v obou pripadech jsou knihy vice chraneny v podzemi.
Jedine, co by mohlo byt potizi a co zde nakousla pani Jarmila, je, ze se v zachvatu povodni nemluvi o pozaru. Jak je resen ten to nevim a to by me zajimalo.
Co se tyce vzhledu, ten se jete muze menit(ale nevadi mi). Navrh vyhral kvuli vnitrnimu systemu, ktery vyhovoval knihovnikum. Je to vitezny navrh do souteze, ne zakazka.
Jo a radeji nechci vedet co nam tam postavi, kdyz tam nebude tohle.
Potom, obavam se, vsichni budou rikat "Proc jsme tehdy nestaveli tu knihovnu".
145810
19.10. 18:08
A to, že
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?
proti blobu bojuje právě pražská ODS a Bém, mě naplňuje mírným optimismem. Spoléhám jen na to, že nakonec zlo požere samo sebe - a toto je slibný začátek ![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
145671
19.10. 19:20
Tahle moderna...
Všechna tahle moderna je založená jenom na tom, že je to buď programově hnusný, šokující nebo neotřelý (přičemž "neotřelý" obvykle znamená to, že podobnou blbost ještě nikoho nenapadlo udělat). To se mi zdá na budovu Národní knihovny trochu málo.
145674
19.10. 20:49
Bez myšlenky, bez názoru, bez úcty k národu!
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 212.?.?.?
Ano, máte naprostou pravdu. Architekti, designéři, vysokoškolští profesoři, historikové umění, fotografové a další póvl jsou samí bezmyšlenkovití lidé. Své vlastní názory nemají a kdyby nějaké, samozřejmě jen ty špatné, i měli, vůbec si za nimi nestojí, proto také podepisují petice. A o nějaké úctě k národu už vůbec nelze hovořit, když podporují návrh stavby vypracovaný cizákem, ba co hůře, emigrantem! Na hranici s nimi se všemi!
145677
co vsechno ma byt v budouci NK umisteno?
Roztrousene knihovny, jako treba technicka, pedagogicka?
Klementinum a spisy z PNP?
Jinak se zda, ze prazdna letenska plan a prilehly park, nedaji nekomu spat. Tolik nevyuziteho prostoru, hruuuuuza.
Mluvi se o vystavbe jakehosi oceania na miste, kde staval Stalin.
Zadna zelen a park zadarmo na vychazky, hezky zastavet a at to na sebe vydelava, no neee?!
To by tak hralo, courat se po Letne a zadarmo cucet na Hradcana a vubec... ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
145679
19.10. 21:38
RE: Vi nekdo,
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?
Park a pláň se stromy, veverkami, ptáky, psy a lidmi jsou asi umělecké frontě málo organické, to se musí napravit hromadou skla a plastu....
145680
20.10. 1:16
RE: Vi nekdo,
Ted jste nakousla mozna horsi problem nez knihovna(me tedy nevadi, Vam ano).
a to Pamatnik narodniho pisemictvi, ktery ma byt snad zrusen?? http://www.rozhlas.cz/radio_cesko/fejeton/_zprava/...
A mimochodem, nova Statni technicka knihovna se stavi v Dejvicich u technickych skol.
145687
20.10. 1:32
RE: Vi nekdo,
Dik.
O PNP jsme uz vedli diskuzi pod info Ve zkratce.
145688
20.10. 11:51
mně se líbí
kocman
kocmanladislav (zavináč) seznam (tečka) cz 86.?.?.?
Kaplického návrh budovy Národní knihovny je podle mého názoru hezký.Zapadá dobře na vybrané místo a neruší ani sousedící historickou ani nejbližší obytnou vilovou a činžákovou část města. Pokud ho chce někdo popisovat negativními výrazy,je to jeho věc. Prostě nemá dost představivosti a navíc neví,jak chrchel,hlen či sliz vypadá.
Zdravím všechny.Kocman
145699
20.10. 13:33
ANO knihovně
Osobně jsem PRO knihovnu na Letné, ačkoliv se mi ta budova nijak zvlášť nelíbí. Proč jsem pro? Protože ODS je proti! Říkám s Čapkovým inženýrem Markem: "Právě proto je chci, že vy je nechcete!" Protože když si představím, na kolik způsobů by se dal onen pozemek na Letné zašmelit, připadá mi Národní zelené kni-hovno jako to nejmenší ze všech možných zel. Raději budu mít na Letné knihovnu, byť ve tvaru chrchle, než další borgskou krychli hypermarketu.
Mějme na paměti základní poučku zastupitelské demokracie: Politikové nikdy nejednají v zájmu občanů. Pokud to tak někdy vypadá, pak jedině proto, že zájem politiků a zájem občanů je momentálně souběžný.
145700
20.10. 18:43
A povstala umělecká fronta
Vážení přátelé, pokud mohu vyjádřit svůj názor tak tedy: vůbec jako první mě napadá, kdo vymyslel takovou krávovinu zaplácnout jedno z mála míst v Praze, kde je prostě pěkný prostor na vycházky na hry, cirkusy a já nevím co všechno ještě. Copak asi za tím je? Že by se nejdříve vyhlásilo "výběrové řízení" a pak teprve předmět onoho řízení? Neboj Franto nebude to zadarmo, ale ňákou zakázku už vymyslíme... Vůbec bych se tomu nedivil. Jsem pražák a Letnou si v paměti uchovávám takovou, jaká je a moc bych si přál, aby to tak také zůstalo. Nejsem žádný umělec či výtvarník, abych mohl soudit, jestli je projekt z celosvětového hlediska vydařený nebo ne, nicméně mě se prostě ale vůbec nelíbí. A že by knihovna měla být v centru Prahy? Proč ne! Proč prostě vláda nevykope neo-cons z budovy radia svobodná Evropa? Tam je přeci místa dost a konečně by se budově po desetiletích dostalo úctyhodné funkce.
145707
20.10. 23:15
RE: A povstala umělecká fronta
Halelujá, Rehek!!! Hřebík na hlavičku! Vykopněte ksindl z budovy Radia svobodná evropa a zabijete dvě mouchy jednou ranou. Zavděčíte se milionům lidí pro které je ta sionistická propaganda určena a zárovenˇ získáte prostory pro Památník národního písemnictví. Ta hrůza Geryho na nábřeží si zaslouží pozornosti Al-kajdy, aby někdo zbavil Matičku Prahu té ohyzdnosti.Rozený český architekt by to nedokázal "vytvořit" ani v kocovině po týdenním flámu. Jeho další veledíla jsou stejného charakteru a protože tisk je v rukou jeho kmene, pěje o nich jen chvály.
(Část nepodstatného židobijectví vypuštěna - moderátor.)
145715
20.10. 23:15
Umelecky dilo ......
A co tak cirkusovy stan misto Kaplickyho chrchlu , vypadalo by to lip a prislo by to levnejc. ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
145714
22.10. 10:36
Znamení doby.
Pokud jsem si všimnul, hlavní - a myslím si, že jediný - argument těch, kteří chtějí, aby byla národní knihovna postavena v navržené a schválené podobě na navrženém místě zní: „Mně se to líbí a lidi si zvyknou“. Je tedy velmi potřeba položit jim otázku, za koho se vlastně považují, když tak samozřejmě žádají, aby lidé nejen zaplatili něco, co se jim líbí, ale ještě si na to zvykali.
Je celkem jasné, že z hlediska účelnosti nejen budovy, ale i vynaložených nákladů by byla nejlepší stavba víceméně v podobě krychle. Lidem, kteří naproti tomu prosazují stavbu ze „zednického hlediska“ naprosto nesmyslnou jde nejspíš o to, aby byla jakýmsi znamením doby.
Nabízí se srovnání s Eifelovkou. V té době vrcholilo století páry. Železnice, jmenovitě údolní viadukty, tvořené účelně propočítanou a přitom elegantní sítí ocelových nosníků patřily k vrcholům lidských výbojů. Podobně pojatá konstrukce v Paříži dobře vyjádřila tehdejší dobu.
Po mém soudu vyjadřuje navrhovaná podoba Národní knihovny - tedy tuberácký chrchel, vzpínající se k nebesům - velmi dobře dobu dnešní. Jen je otázka, jestli se s tím chlubit.
J. H.
145765
22.10. 10:59
RE: Znamení doby.
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Zlatá slova.
Podle mne se pan Kaplický neumí smířit s tím, že nemá třeba na Eiffela nebo Hubáčka, a snaží se pseudooriginalitou a šokem nahradit skutečnou invenci. Už jenom to, že nepostřehl rozdíl mezi rozhlednou či vysílačem a knihovnou. Když halt nedostal zakázku na rozhlednu,tak alespoň vyprojektuje knihovnu - hlavně aby to trčelo a aby se z toho zíralo. Odmítám myšlenku, že Národní knihovna má být něco, kam se budou slejzat senzacechtiví turisté jako na Eifelovku. To snad proboha není jejím smyslem. A především by to měl vědět i pan Ježek, který se snaží za cenu skandálu, upřednostnění projektu, který nesplnil podmínky zadání, a rozmazlování zdaleka ne nezávislé poroty (přes 9 milionů za hotely a letenky ) zviditelnit a zmedializovat sám sebe a tak si připravit půdu pro další politický vzestup.
145768
22.10. 10:57
Taky skvela myslenka
Na netu jsem nalezl zajimave zduvodneni stavby:

145767
22.10. 13:27
Klaus
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
No ten Klaus to ale zase rozsvítil:
"Klaus zdůraznil, že je zde přítomna snaha řešit věci veřejné přímo tzv. odbornou cestou, aniž by se vyslechlo politické stanovisko.
Podstata sporu je podle Klausova komentáře pro Mf Dnes ve vnímání soukromého a veřejného práva, kde to druhé má být adekvátně zastoupeno. "Stavba veřejná, kterou Národní knihovna nepochybně je, nemůže být považována za otázku odborníků," podotýká Klaus.
"Rozhodování o realizaci stavby financované z veřejných prostředků, z prostředků daňových poplatníků, je rozhodování úplně jiného typu."
Trpím jak zvíře. To je hrozný, mít Klause na své názorové straně. Klaus takovýmito bláboly profanuje moji ušlechtilou snahu o zahnání chobotnice zpět do moře.
Takže občanská společnost není demokratická, neziskovky demokracii přímo ničí, referendum je nedemokratické, odborníci nejsou demokratičtí, demokratický je jen Klaus, protože je politik, jehož demokraticky vyvrhla z útrob tato nedemokratická společnost, a proto může rozhodovat o všem, co je financované z veřejných prostředků. To je .... (!!)
Ale jak říkám - zlo snad už konečně začíná požírat samo sebe.
145774
22.10. 15:28
letna jako historicke centrum mesta?
ano letna je opravu historickym centrem, komunisty dostavena funkcionalisticka budova vnitra, stadion sparty, rozpadle baraky vedle nej, a podstavec s metronomem, to je rozhodne neco tak vyznamne historickeho, ze musi byt nutne zakonzervovano jako skanzen a odkaz dalsim generacim
145780
23.10. 15:37
Jestli se mi líbí nebo ne, je mi to celkem jedno
Jestli se mi líbí nebo ne, je mi to celkem jedno. Z mýho pohledu je důležitý, že Kaplickej je schopnej a slavnej čech, tak by se mu mělo umožnit se v čechách taky realizovat. Z historickýho hlediska by to určitě bylo dobře, navíc vedle stojí akorát fotbalovej stadion a jeho siluetu to určitě nenaruší...Letná je vobyčejná díra
s nezajímavejma barákama, což mi je taky sice úplně jedno, ale jak sem řek, Kaplickej je zvás asi nejschopnější a nejúspěšnější architekt, takže bych byl radši kdyby se tam realizoval spíš von, než vy a jiný bezvýznamný amatérský architekti....
145804
24.10. 2:18
RE: Jestli se mi líbí nebo ne, je mi to celkem jedno
Takze velke jmeno je patent na kvalitni praci. Kaplicky nemuze odvest prumernou nebo spatnou praci? Kdyby si ti co dala za mlada sanci Kaplickemu ridili vasi logikou nebyl ani slavny Kaplicky, ani jini talentovani mladi architekti by se po letech nemohli stat esy. Staci se podivat na uchvatnou architekturu Prahy a jinych ceskych mest, cesti kralove, slechta, mestane, cirkev si nezvali a ani nemuseli zvat na realizaci svych projektu mistry pouze ze zahranici. Nasi predkove umeli odvest kvalitni praci, takze dle vas jsme tu schopnost ztratili ci co?
145815
24.10. 9:50
delaji si znas srandu...
Hmmm....tak, jak to tady vsechno ctu, vsechny ty zastance pro i proti, jedno jste nejak nepochopili, a sice, ze si z nas novi svetovladci delaji srandu. Hnusne,nevkusne projekty maji vsude ve svete zelenou, prznitele mohou, co chteji, cim horsi, tim lepsi. Utoci na moralku lidi, na jejich cit pro krasu, na harmonii, vse chteji rozvratit. Nejhorsi na te jednooke stvure je to fialove oko, kterym nas bude shora vsechny dole pozorovat. A protoze je to tak tak odporne, tak se to postavi, protoze my vam ukazeme, ze muzeme vsechno... ![bliji [bliji]](images/smiles/puke.gif)
145825
27.2. 18:39
Rozhodne pro!
Come On Cesi nebudte vsichni tak staromodni! Moderni architektura je soucasti doby ve ktere zijeme!! Myslim ze by nova knihovna pana Kaplickeho mela velky uspech a urcite by upoutala pozornaost spuosty turistu coz znamena penize, nebo snad ne?!
Rozhodene se mi navrh moc libi a z politiku je mi zle delaji ostudu Vsem ne jen sobe ale celemu Narodu a to je na tom to nejhorsi!! Ve svete se o nas rika ze sme ten druhy nejvice zkorumpovany stat. Takova ostuda!!
155271
|