Z diskuze
Stálé rubriky
Pomoc Zvědavci
Zábava
Příroda
Počítače
Hry
Co se jinam nevešlo
Archiv
Autoři
Předplatné
1 měsíc: 99,-Kč
6 měsíců: 499,-Kč
Pro předplatné (přístup ke článkům starším než 3 měsíce) musíte být zaregistrován.
Tiráž
Vydavatel: Vladimír Stwora
(Chcete-li mi poslat důvěrnou zprávu, zde je můj PGP klíč)
Pohledy z Evropy: Richard Král
Spolupráce a příspěvky nejsou honorovány.
Měnové kurzy
$1 US = 15.78 Kč
$1 CAD = 15.00 Kč
$1 AUD = 14.31 Kč
1 € = 24.18 Kč
1 £ = 30.67 Kč
1 CHF = 14.87 Kč
100 Sk = 79.68 Kč
100 rublů = 66.64 Kč
1 unce zlata = 13763 Kč
Poslední aktualizace 07.08. 18:10 SEČ
|
Diskuze k článku
Příspěvků 102
3.4. 7:57
Stavba budoucnosti
Mně se ten návrh knihovny moc líbí, protože se domnívám, že je to skutečně stavba budoucnosti. Až dosud, po celou historii lidstva byly stavěny pouze pravoúhlé budovy, což jsou tvary, které jsou proti přírodě. V přírodě pravoúhlé tvary neexistují. Pan Kaplický svým návrhem předběhl dobu, protože v budoucnosti patrně bude takových roztodivných staveb čím dál víc přibývat, neboť i ostatní architekti opustí striktní pravoúhlost a budou si víc hrát s tvary budov i jejich barevností. Let letadlem se pak stane pro každého člověka obrovským zážitkem, neboť místo nezáživných hranatých krabiček bude pod sebou pozorovat neskutečné tvary a patvary, bude si připadat jak Alenka v říši divů, nebo jako by pozoroval pozoruhodný podmořský svět.
132127
3.4. 9:41
RE: Stavba budoucnosti
Jenže těmi pravoúhlými tvary dává civilizace najevo svoji nebezpečnou přítomnost. Co když je to právě vzhled, který neladí se svým okolím ta poslední věc, která nutí lidstvo držet se
zkrátka a nezastavět úplně všechno?
P.S. Pan architekt asi ví moc dobře proč zvolil zelenou dlažbu. Po pár letech by takhle asi budova vypadala tak jako tak.
132130
3.4. 10:01
RE: Stavba budoucnosti
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Možná si děláte legraci, nebo vážně máte pocit, že města jsou stavěna proto, aby z leteckého pohledu připomínala podmořské akvárium? Mně a spoustě dalších se Praha líbí taková, jaká je, a to ze všech úhlů a směrů, o nezáživnosti nemůže být ani řeči. A nemyslím si, že by měla být pouhým jevištěm pro seberealizaci několika znuděných a po zviditelnění bažících exhibicionistů - jakým právem? Tahle boudička pro troly by se možná hodila někam do pustiny na Island, tam by zapadla. V Praze bude působit jako to, co ve skutečnosti je - provokace a plivanec do tváře méně "geniálnímu" plebsu, než je autor a jeho obdivovatelé - a zřejmě ta "genialita" opravňuje i k bezectnému falšování soutěže.
132133
3.4. 10:19
RE: Stavba budoucnosti
Já trávím většinu času na zemi mezi domy a ne v letadle nad nimi.
132135
3.4. 10:40
RE: Stavba budoucnosti
>V přírodě pravoúhlé tvary neexistují.
Pani Jarmila,
presne tak to nielenze vidi, ale aj celu svoju aktivnu designersku karieru propaguje nemecky designer Luigi Colani.
Aj ked nie je moc "oblubeny", jeho navrhy su prekvapujuce a jeho tvorba nepotrebuje komentar.
132137
3.4. 8:52
Disneyland - umění budoucnosti?
Jana Kaplického zřejmě inspiroval Disneyland ![jsem zmaten, nerozumím... [zmaten]](images/smiles/icon_confused.gif)
Muchomůrka zelená a prudce jedovatá ![obracím oči v sloup [oči v sloup]](images/smiles/icon_rolleyes.gif)
Pan Kaplický je asi stále ještě dítě..
Nebojíte se té budoucnosti? Paumění Disneylandu ![bliji [bliji]](images/smiles/puke.gif)
132129
Tak nevim jestli to neni April ale koukam na datum 3.4 ... Asi bych si hodne pral aby tohle byl spis April ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
132131
Přiznám, že vložený obrázek mimozemšťana ze seriálu Futurama mě potěšil. Když jsem návrh stavby viděl poprvé, okamžitě jsem měl pocit, že ten tvar odněkud znám. Ze seriálu Futurama, ale ne jako mimozemšťana. Kdo seriál zná, vzpomene na epizodu se zelenými hroudami (mozkodlabáky) vysávající znalosti a ovládající hlavní hrdiny. ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
Je to vtipný tvar, dle mého, ale v uvažovaném kontextu nepoužitelný
132134
3.4. 14:38
RE: asociace
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 85.?.?.?
To je ze simpsnů ne?
132151
3.4. 20:39
RE: asociace
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
Futurama = Simpsni z budoucnosti. Ale ne Simpsonovi, ale opravdu Futurama.
132176
Jsou to Simpsonovi. Jsem si na 95% jistej. Futuramu jsem viděl celou, tak mi snad nic neuniklo.
132195
Obrázek je ze Simpsonových... ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
132203
3.4. 10:44
dobre,ale at to stoji nekde jinde...
Nebudu kritizovat design navrhu, protoze opravdu zalezi na vkusu a citeni kazdeho jednotliveho jedince...
Ale faktem je, ze by to nemelo stat na miste, na ktere je videt z prazskych pamatek. Dopravni infrastruktura je v Praze dokonala a i moji Edinburghsti kolegove ji obdivuji!!! Tak proc tuto stavbu nepostavit na okraji Prahy? Z centra Prahy se da dostat na okraj Prahy behem 30 minut(MHDckem)!!! A urcite by to sklidilo vice pozitiva, protoze by tam mohli take jezdit prespolni auty a mit kde zaparkovat. To uz rovnou na letenske plani muze byt treba IKEA
Kdo o tomto navrhu rozhodl jako o viteznem je zbytecne, protoze v tom je kamaradcoft a samozrejme i vyhodne kontrakty pro staveni firmu...
Zeby opet nejaka z Izraele jako v pripade dalnice (myslim, ze D47)??? ![jsem zmaten, nerozumím... [zmaten]](images/smiles/icon_confused.gif)
132138
3.4. 11:49
RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde...
s tim Izraelem a p. Kaplickym nejste az tak daleko ![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
132141
3.4. 15:39
RE: "s tim Izraelem a p. Kaplickym nejste az tak daleko "
Co tím myslíte? On o sobě říká:
"Nejsem gay, Žid, Angličan ani bohatý. Bože chraň, jenom Slovan. Ze země, »o které nic nevíme«."
132153
v jeho medailonku, ktery v lonskem roce CT odvysilala, zaznelo neco jineho
132213
4.4. 11:37
RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde... a ať je v tom něco jiného než NK
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 195.?.?.?
Nejenže by tahle stavba neměla stát na uvažovaném místě, ale ani by se v ní neměla nacházet taková instituce, jako je Národní knihovna, jednoznačně jí to uráží. Kdyby měla tahle chobotnice stát někde na periferii a být v ní nějaké zábavní centrum se supermarketem, tak by se to k sobě náramně hodilo a rozhodně by se mi pak ta stavba i líbila (v porovnání s nevzhlednými krabicemi superhypermarketů a podobných vymožeností naší konzumérie).
132214
Lidi zastavte to nejak, tohle je horsi nez Zradar!
z.a.p
132143
ta stavba je jen jedním z posledních výkřiků Usraele před pádem do propasti. Ještě dojezd setrvačností, tak 5 let, a podobných hrůz už se nebude třeba obávat. Je třeba vydržet, ale nebát se zároveň konat.
132145
3.4. 20:41
RE: No to je des!
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
Konat, hmmm. Bude potreba cirka 300 kg dynamitu aby tohle spadlo... Kde je vzit? ![stydím se nebo omlouvám se... [zahanbení]](images/smiles/icon_redface.gif)
132177
16.6. 12:16
RE: No to je des!
na co dynamit -od ceho je legendarni cesky Semtex-3kilaky semtaku a bum tarataaaaaaaaaa bum bum buc ![chechtám se tomu nahlas... [chechtot]](images/smiles/icon_lol.gif)
137656
3.4. 20:37
RE: No to je des!
Nemeli by obyvatele, kteri ziji v okoli a budou se na to denne divat, hlasovat jestli to tam chteji?
Vzdyt je to jak invaze mimozemstanu. Uz ty barvy se mezi architekturu nehodi.
Mohli to hodit nekam, kde to tak neni. ![obracím oči v sloup [oči v sloup]](images/smiles/icon_rolleyes.gif)
132175
4.4. 1:46
RE: No to je des!
Zminujete barvy,
no neco Vam reknu. Kdyz jednou za cas priletam do Prahy, mam ten samy surrealisticky dojem: kde to jsem?! O cem mluvim jsou desne natery prazskych sidlist. Tohle udelat ve Spanelsku tak maji povstani byku - pro predrazdenost! Prazska sidliste s jejich 'koloritem' jsou neskutecna. Jak lacine (cheapacky) kontrastuji se solidni residencni architekturou v Nemecku.... ooooh, nebe a dudy!
z.a.p
132197
4.4. 16:15
RE: No to je des!
Na sidliste jsem se tak moc nekoukal ale myslim, ze jakakoliv barva je lepsi nez ta komunisticka sedivost. ![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
132228
3.4. 13:29
Designové termitiště?
První co mne napadlo při pohledu na"monumentální"stavbu.Autorova absurdita nezná "hranice".
Hodící se spíše do "Flinstounovy říše pravěké".
Proč Prahu nezkurvit více,máme přec na to "odborníky"na slovo vzaté...
Je mi smutno ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
132144
3.4. 20:42
RE: Designové termitiště?
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
A to jste, Aleno, nepochopila, ze to je zamer?
Praha je krasne mesto, takze si musime zaplatit ze svych penez aby nebylo tak krasne nejake takove zrudnosti. Nic proti - pokud se to panovi architektovi libi, at si takovy postavi dum. Jiste na to ma prostredky. Ale at nam to probuh necpe... ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
132179
Já si myslím, že autor této příšernosti se vskrytu směje a říká si, jestli to ti čeští idioti akceptují. Jiné vysvětlení nemám.
132147
3.4. 14:30
RE: MF
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
To je zřejmě nějaká soutěž pro zasvěcence, kdo Čechy přiměje, aby za své peníze na svém území postavili masochističtější a více urážlivou obludnost. Zatím vede Černý s těmi penisy čůrajícími na Česko, ale Kaplický se nebezpečně dere na první místo, výkal pod Hradčanami je trumf.
132149
4.4. 14:32
PS
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Ale napadlo mě řešení - plichta. Ať to tam postaví, a nad to ať vztyčí ty Černého nahé panáky v superobřím provedení. Nic vyčůranějšího už pak snad skutečně nikdo na světě mít nebude. Na to, co budou těmi penisy na národní knihovnu čůrat, bych vypsal další, tentokrát literární, soutěž.
132222
Taky si myslím, že si z nás pan Autor dělá srandu. Kdyby to bylo řešení nějakého studenta, jak by to asi dopadlo?
132154
Pokud by to bylo, jak píšete, bylo by to ještě horší: takový autor by nebyl jen nevkusný dekadentní pseudoumělec, ale bezohledná egomanická svině.
132163
3.4. 14:33
"Slává budouctnosti"
Disignové termitiště...
hrůza,děs.
Co nového postaví zas příště..??
Z Matičky se stává pohřebiště...
"Sláva budouctnosti"..
hrozí našim dětem..?
"Pád minulosti"..Co se to děje,
s dnešním světem...?
Kořeny vyrvěme,
čipy nasaďmě,
ZRADARY vysaďmě,
na prdel sedněme!
![fakt dobré... [cool]](images/smiles/icon_cool.gif)
132150
4.4. 14:13
Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
>Kořeny vyrvěme,
>čipy nasaďmě,
>ZRADARY vysaďmě,
>na prdel sedněme!
# čti!
132220
5.4. 1:21
RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 74.?.?.?
Nevim co "cist" na eurabii.
Povazuji to za jednu z nejvetsich sratschek co jsem v cestine videl. Je to vodporny jen myslet na to, ze to existuje.
z.a.p
132254
5.4. 1:48
RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
Podepisuji, z.a.p.e! Tyto české "pravicové" weby jsou essencí toho nejodpornějšího blbismu, xenofobního čecháčkovství, skrývajícího se za svalnaté militaristické plky a zalykajícího se bezmezným obdivem k "baště demokracie", novému "příteli nejvěrnějšímu", "garantu svobody" a "majáku bezpečnosti". Tito volové padnou za USrael s výkřiky o svobodě, tak, jako Slánský & spol. umírali se zvoláním: "Ať žije Komunistická strana Československa!"
132256
Mě to nijak strašný nepřipadá a je to rozhodně lepší než ostatní návrhy. Na tančící dům jste si taky zvykli...
132152
Dobře žes to připomněl. Autorem té hrůzy architektůry je kanadský žid. Možná, že ta zelená muchomůrka je také výplodem mozku jednoho z Vyvolených. Ti se u Vás musí cítit jako doma!
132162
>Dobře žes to připomněl. Autorem té hrůzy architektůry je
>kanadský žid. Možná, že ta zelená muchomůrka je také
>výplodem mozku jednoho z Vyvolených. Ti se u Vás musí cítit
>jako doma!
Asi je to otazka osobniho vkusu, mne se "tancici dum libi", zda se mi, ze ac moderni pojeti, na nabrezi docela zapadl, nerusi, navazuje.
Tezko budeme projektovat a stavet dalsi Hradcany.
V Parizi se po svetove vystave uvazovalo o zboreni Eiffelovky.
Ovsem tahle zrudnost, co se vydava za Narodni knihovnu, ta by se nemela vubec stavet, aby se nemusela posleze bourat, pochybuju, ze by se mohla stat symbolem Prahy, jako Eiffelka je symbolem Parize.
Copak na tu "smoulovskou cepicku" rikaji pamatkari?
P.S. Proc do toho pletete, respektive zduraznujete, ze se v pripade projektu "tanciciho domu" jedna o Zida? To ma nejakou vypovidajici hodnotu?
132169
3.4. 20:48
RE: proč?
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
Nevim nic o architektovi "tanciciho domu", ale je alespon relativne (ehm) maly a jeste prezitelny. Proc zduraznuje zida? Mozna proto, ze zide jsou vzdy v nejakem extremu... a na svou dobu byl tancici dum dost extremni avantgarda v architekture... ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
132181
>Nevim nic o architektovi "tanciciho domu", ale je alespon
>relativne (ehm) maly a jeste prezitelny. Proc zduraznuje zida?
>Mozna proto, ze zide jsou vzdy v nejakem extremu... a na svou
>dobu byl tancici dum dost extremni avantgarda v architekture...
>
Trodasi, vy jste moravak, ze?
Najdete si a mrknete, jestli vas to zajima, na mezivalecnou architekturu v Brne, tedy hlavne architekty...Jindrich Bluma, Otto Eisler, Arnost Weisner.
132186
4.4. 11:52
RE: proč?
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 195.?.?.?
Tak v Plzni se řeší zase jiné architektonické skvosty. Radnice přišla s tím, že do tří rohů náměstí by se znovu měly nainstalovat kašny a vypsala soutěž. Mezi návrhy, kterých bylo ke dvaceti(?) se vyskytly tak dva tři návrhy, které opravdu kašny připomínaly, jinak to byly spíš fontánky a jiné věci připomínající stavby. Bylo mezi nimi pár celkem pěkných návrhů, ovšem vyhrála ta největší zrůdnost a lidi i památkáři se postavili proti. Zatím se něděje nic a nevím, jak věc pokračuje. Ovšem mezi návrhy byl jeden, který byl opravdu nadmíru zaujímavý: v jednom rohu náměstí navrhoval místo kašny vyskládat poměrně velkou Davidovu hvězdu ![chechtám se tomu nahlas... [chechtot]](images/smiles/icon_lol.gif)
132216
Ta zrůdnost se v Plzni stavět bude, ať se to líbí nebo nelíbí. Je to jako s radarem za humny. Lidé nesouhlasí, mohou i protestovat, ale to je tak vše co proti tomu mohou udělat. Magistrát města Plzně, Krajský úřad Plzeňského kraje i vláda si dělají co chtějí a na lidi se*rou.
132363
to jde přestavět nebo i zbořit, takže žádný strach ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
132155
4.4. 9:33
RE: Co jde postavit
Frontu na maso blahé paměti taky odstřelili. Dneska si říkám škoda. Ta byla tak blbá, že až roztomilá. Tohle je jen hnus.
J. H.
132208
3.4. 19:43
Poznámka z fachu
Budem reagovat na tuto hlasku: "Dle mého laického názoru by měla být stavba takovéhoto charakteru pro architekty výzvou a její „přiklepnutí“ a následná realizace pak otázkou osobní prestiže. Vypisování odměny „za účast“ mi proto přijde nelogické. Ale budiž."
ANI KAPLICKÝ, ANI ŽIADEN INÝ ARCHITEKT TO NENAKRESLIL ZA NOC. ODMENENÉ BOLI ATELIÉRY, KTORÉ POSTÚPILI DO DRUHÉHO KOLA. TIE NA TOM STRÁVILI POL ROKA PRÁCE, TAK SI LEN SPOČÍTAJTE, KOĽKO STOJÍ RÉŽIA FIRMY, PLATY ZAMESTNANCOV (TO NEDÁ JEDEN ČLOVEK)jE TO PRÁCA A ZA PRÁCU SA PLATÍ. BEZ TÝCH ODMIEN BY TO NIKTO NERISKOVAL, UVEDOMTE SI, ŽE POL ROKA PRACUJETE TVRDO NA NIEČOM BEZ AKEJKOĽVEK ISTOTY, ŽE ZA TO DOSTANETE ČO LEN KORUNU.
Registrovalo sa cca 700 ateliérov z celého sveta, odovzdalo sa asi 350 návrhov. Pohlady podorysy, dispozície, koncept, vizualizácie, zákresy, urbanistické analýzy. 350 projektov. Všetky sú vystavené momentálne v Klementinu (v Prahe). Výstava je ZDARMA. Tak vy všetci s vaším rozhľadom a vaším výtvarným a architektonickým cítením zdvihnite zadky a bežte sa na to pozrieť. Prejdite si poctivo 350 projektov (každý minimálne na dvoch paneloch 700x1000mm) Strávte tam dva dni a poriadne si to naštudujte. Vylučovacou metódou sa dostante k počtu cca 5 projektov a z toho vyberte víťaza podľa Vás. Ja som si našiel 4 favoritov...
Potom sa tu znovu stretnime, a začnime to celé rišiť znovu ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
132166
3.4. 20:37
RE: Poznámka z fachu
>Ja som si našiel 4 favoritov...
A tenhle kydanec zplesnivělé bramborové kaše je mezi nimi?
132174
3.4. 20:46
RE: Poznámka z fachu
trodas
trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?
Fajn. Ale je tu ta otazka ulozeni knih v nadzemnim patre kvuli povodni. S globalnim oteplovanim = zvyseny vyskyt extremnich jevu - je prevdepodobne, ze se potopy budou opakovat. Neni mozne, aby se pri tom utopily cenne orginaly knih, casto posledni sveho druhu.
Tudiz neni mozne tuhle podminku nesplnit. A to Kaplickeho prisernost vyrazuje... ![pláču, je mi smutno... [pláč]](images/smiles/icon_cry.gif)
132180
3.4. 23:46
RE: Poznámka z fachu
Knihovna ma stat na Letne ... Kdyby prisla POVODEN, ktera by zatopila jeji podzemi, meli bychom podstatne vetsi problemy nez knihy(Letna je cca 110 - 130m nad Vltavou).
TOZ TAK ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
132193
3.4. 20:56
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?
Vy páni a dámy od fachu bohužel jako byste zapomněli, že si nestavíte vlastní pomníky, ale především stavíte pro nás, pro lidi, a pak taky pro krajinu, pro město, v případě sakrálních objektů třeba i pro Boha. Ta pokora a úcta před řádem ze skutečně krásných staveb postavených skutečnými Mistry staviteli vyzařuje i po letech a i pro laika. Před katedrálami stojíme v němém úžasu, před Ještědem taky, ovšem před tímto monstrem postaveným na tomto místě by se mi jako Čechovi a milovníkovi Prahy nezvedlo národní sebevědomí, ale žaludek. Který prosím i tančící dům strávil celkem v klidu.
132182
3.4. 22:38
RE: Poznámka z fachu
janko
janko (zavináč) karao (tečka) cz 85.?.?.?
Rado,děkuji za rozumný příspěvek.Žasnu, co tu zaznělo. A to jsem některé z přispěvovatelů považoval za inteligentní.
Ano, architektura je jako hudba. Současné hudbě přichází na chuť také velmi málo lidí, ona také předbíhá dobu.
Návrh je velmi zvláštní, je kontrastem k prostředí, ve kterém žijeme. Je třeba se uvolnit a zkoušet vnímat tuto stavbu jako že už dvacet let stojí.
Taneční dům měl podobnou historii. A jakmile dostal světová ocenění, mnoho kritiků "obrátilo".
Vždy je dobré sáhnout si za hranici svých schopností. Umět posoudit objekt v kontextu vývoje vnímání v čase.
Návrh obdivuji a doufám, že bude realizován.
Češi vždy přicházeli s novinkami, které doma nikdo neocenil. Setrvačnost ve vnímání krásy nevypovídá o bystrosti ducha, spíš o pohodlnosti tvarovat své názory.
Ale všichni máme právo stát za svým názorem, je klíčem ke kontaktu. Vrána k vráně....
Vyjímečně i s paní Jarmilou souhlasím.
132190
4.4. 7:44
RE: Poznámka z fachu
I já s Vámi pane Janko dnes výjimečně souhlasím. Ta knihovna ve tvaru diamantu, jak je na ní dán pod Vámi link se mi vůbec nelíbí, protože je hranatá. Ono všechny ty studené moderní stavby, samé sklo a šedý beton, které byly v Praze až dosud postaveny se mi nelíbí. Obzvláště ten hrůzný skleněný komplex postavený mezi historickými budovami na Karláku tam působí jako pěst na oko. Také žižkovskou věž, kterou je možné pozorovat ze všech částí Prahy, ba i z z Hradčan nenazveme s mužem jinak než obludou. Třeba to město budoucnosti, postavené nedaleko Paříže se nám docela líbilo, ale opět tam byla přítomna ta samá vada- velmi studené, odlidštěné, samé sklo a železobeton.
Byla tady řeč o zrušení pravoúhlých tvarů, které se v přírodě nevyskytují. Teď trochu odbočím k „architektuře“ lidské psychiky. Naše psychika je postavena na dvou základech: na biologických predispozicích (geny) a kulturních vzorcích (memy). Biologické predispozice si můžeme představit jako přírodní krajinu, do které nezasáhla lidská ruka, třeba pralesy v Brazílii. Kulturní vzorce v mozku jsou naopak hustě a uměle zastavěná města. Až dosud člověk stavěl velmi umělým způsobem, chrlil všude své železobetonové pravoúhlé výplody mozku bez ohledu na přírodu. Nyní stojíme na prahu doby, kdy nám nové technologie staveb umožňují „vracet se zpět do přírody.“ My se tam sice ve skutečnosti nikdy nevrátíme, protože umělé memy v našem mozku vysoko převažují nad vrozenými geny. Zkrátka v našich myslích vysoko převažuje kultura nad přírodou. Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout, když se přizpůsobíme jejím původním tvarům, když ji ve všem budeme napodobovat a pokorně ji obdivovat. ![obracím oči v sloup [oči v sloup]](images/smiles/icon_rolleyes.gif)
132202
4.4. 9:26
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Sdílím s Vámi lítost nad odklonem naší civilizace od přírody, ale bohužel nemohu sdílet Váš názor, že umělohmotná, prvoplánově mozkem na efekt vymyšlená chobotnice nad starou Prahou to může nějak vylepšit. Kde prosím vidíte jak v tom díle, tak v jeho autorovi nějakou pokoru?
Už jsem tu uvedl příklad opravdu pokorné a krásné moderní architektury, respektující a svým způsobem transformující a transcendující přírodu - Ještěd. Bohužel, ten umělý zelený sliz plazící se k Hradu je skutečně o něčem jiném - IMO.
132207
5.4. 8:03
RE: Poznámka z fachu
Lidstvo se již nikdy nevrátí k přírodě, vždy již bude jeho psychika i architektura umělý kulturní výtvor. Domky postavené z kamenů schované organicky a přirozeně do kamenných horských úbočí budou již jen na ojedinělých místech světa. V hustě zastavěných velkoměstech však architektonické výstřelky organicky patří, protože je v nich tak jako tak namačkáno vedle sebe neskutečné množství nesourodých staveb, mísí se vše dohromady- moderna i historie.
Lidé se diví, proč zrovna chobotnice. Řeknu proč. Chobotnice je velmi inteligentní živočich, velmi elegantních tvarů. Dokáže uchopit svými obratnými chapadly kterýkoliv problém ze všech stran současně. Je sympatická i tím, že se samci a samice dokáží do sebe zamilovat a něžně se svými chapadly hladit. Časem by tedy ke knihovně mohl přibýt chobotničák a pár malých chobotniček. Tento komplex budov by pak vzbuzoval asociace rodinné pohody- že si rodinka chobotnic vyšla na procházku na Letnou.![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
I když se to nezdá, tak člověk je taky takový druh podmořského živočicha. Celá planeta je totiž potažena průhlednou bublinkou vzduchu, bez které se neobejdeme. V nepřátelském Vesmíru bychom se udusili, stejně jako když vytáhneme chobotnici z jejího vodního prostředí.
132277
5.4. 14:00
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Paní Jarmilo,
selanka s chobotnicí, chobotničákem a chobotničaty mě sice dojímá k slzám, přesto bych ji ale chtěl raději vidět realizovánu v Disneylandu a ne na Letné, a ne jako Národní knihovnu. Takových je nás evidentně více, a co mi vrtá hlavou, je ta sebejistota, bohorovnost a arogance těch, co vědí, že to realizováno bude, a že to ta nesouhlasící většina prostě zacvaká a hotovo. ![jsem zmaten, nerozumím... [zmaten]](images/smiles/icon_confused.gif)
132286
5.4. 14:43
RE: Poznámka z fachu
janko
janko (zavináč) karao (tečka) cz 85.?.?.?
nesouhlasící většino, až vystoupíš ze své útulné anonymity, možná že se tvému názoru také dostane sluchu. Takhle klidně "cvakej". Časem se dozvíš, že soulad názoru s reálnou fyzickou osobou používající své občanské jméno - je podstatně silnější argumentační jednotka. (Nick je úžasná pomůcka pro některý typ lidí.)
Naše podvědomí má i svou spojitou, globální strukturu, ta vnímá energii názoru. A dělí či násobí ji osobností autora. Chápu, že někdo nerad své názory spojuje se svým jménem. Je to i tvůj problém, i když jej třeba necítíš. Vymyslet si jméno ten problém neřeší, ale měřáky na to nejsou, takže ......klídek.
Rozdíl mezi kilem peří a kilem železa je také v objemu, který co zabere.
132290
5.4. 14:51
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Máte zřejmě v podstatě pravdu, jen nevím, proč ji používáte právě v této diskuzi, a právě jen proti mně (pod svým vlastním jménem tu moc přispěvovatelů nepíše, jestli se nemýlím). Že byste měl také nějaký problém, a používal pravdu jen tam a tehdy, kdy se Vám to hodí do krámu? ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
132291
5.4. 15:58
RE: Poznámka z fachu
Co máte proti Disneylandu? Určitě je na něj pozitivnější a veselejší pohled než na ty hranaté, šedivé skloželezobetonovité obludy. Mně by se rozhodně líbil život víc mezi přírodními tvary architektury než mezi těmi dosavadními strohými. Tak kupříkladu by třeba existovalo sídliště zvané Sedmikrásky na louce. A skutečně by to z letadla vypadalo tak, že byste viděl zelenou louku posetou něžnými sedmiskráskami. Nebo by třeba existovalo sídliště zvané Holá prdel, určené pro chudší vrstvy obyvatelstva. To by z letadla vypadalo tak, že byste viděl jednu holou prdel vedle druhé. Ale je pravda, že by mohly ty zadky vypadat lépe, než jakou nám sem zasadil Tom. Nebo by třeba existoval bytový komplex zvaný Erotika. No, radši už přestanu popisovat, jak by vypadal z výšky. ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
132293
5.4. 19:34
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?
Komplex Erotika by vypadal z výšky jako jeden zaručeně nepravoúhlý žižkovský č... ehm .. vysílač vedle druhého - tedy ta jeho část pro Vás ![široký úsměv [velký smích]](images/smiles/icon_biggrin.gif)
132315
4.4. 10:29
RE: Poznámka z fachu
>Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout ...

![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
132210
4.4. 14:36
RE: Poznámka z fachu
Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout
...kdyz vezmu jednoho sadrovyho trpaslika v zahradce jako vseobecne uznavanou jednotku kyce, pak tahle "Smudlova cepice" obrich rozmeru ma vsechny kycovite atributy. Za kolik trpasliku asi vyda?
Vas navrh, Tome, vidim jako prijatelnejsi. Kdyz na Kampe muzou dva chlapi curat na republiku, proc by na Prahu nemohlo hledet lidske pozadi z Letenske plane, no ne?
132223
5.4. 2:09
RE: Poznámka z fachu
>...kdyz vezmu jednoho sadrovyho trpaslika v zahradce jako vseobecne uznavanou jednotku kyce, pak tahle "Smudlova cepice" obrich rozmeru ma vsechny kycovite atributy. Za kolik trpasliku asi vyda?
Tak to mám náhodou spočítané. Tahle Šmudlova čepice obřích rozměrů vydá za třitisícetřistatřicettři zlato-žlutých trpaslíků šampáňovitých, takzvaných "bublinkářů".
>Vas navrh, Tome, vidim jako prijatelnejsi. Kdyz na Kampe muzou dva chlapi curat na republiku, proc by na Prahu nemohlo hledet lidske pozadi z Letenske plane, no ne?
"Lidské pozadí hledící na Prahu." Hoj! - jak poetický název! Díky, paní Ajo.Vzájemná reciprocita pohledů je žádoucí. Zavazuje. Dočasně pozůstalí by si při pohledu na písemný odkaz předků měli uvědomit, že i oni jsou viděni a jednou budou také jen němě zírat z onoho monumentu, který po sobě zanechali.
Volba "Lidského pozadí" nebyla náhodná. Není snad v české lidové slovesnosti frekventovanějšího výrazu, který prostupuje celým spektrem lidských pocitů, od těch nejněžnějších až po ty nejzatracenější, jako je právě slovo "prdel".
Význam tohoto symbolu české vzájemnosti (Kam ty mě jednou, já tebe 100x!) je pseudomoralisty tvrdě ignorován a nemilosrdně zatlačován - do pozadí. Filosofové budou do nekonečna klást a nenalézat odpověď na špatně položenou otázku:"Odkud přicházíme, kde jsme a kam spějeme?" Správná odpověď je příliš jednoduchá a neuživila by je. Otázku:"Kudy z toho ven?" položí si málokdo a odpověď ještě nikdo nenašel.
Mnou navržený tvar budovy pro Národní knihovnu je více než symbolický, naprosto jednoznačný a všeobjímající. Ovšem, pseudomoralisté budou pohoršeni a budou vykládat, že realita je růžovější ...
K technickému provedení návrhu:
Podmínka byla jen jedna - žádný pravý úhel. To proto, abych nepohoršil paní Jarmilu.
Jako předlohu budovy jsem použil jednu z nezaměnitelných prdelí Jana Saudka. Umělec mi ještě nestačil poslat své rozhořčení, za což mu tedy zatím neděkuji.
Ze zákulisí:
Seděl takhle jednou Jan Saudek na bedně od syrečků ve sklepě, tupě zíral do plesnivé zdi a dokola opakoval: "Plesnivino, plesnivino, řekni mi, jak posadit svět na prdel?" Když druhý den k polednímu přecházel z vopice do kocoviny, blesklo mu hlavou jenom jedno slovo. "Prdel!" zařval a běžel nahý holou chodbou pro foťák. Zbytek už znáte ...
132257
5.4. 7:37
RE: Poznámka z fachu
Ten Váš stavební návrh není špatný Tome. Ano, skutečně splňuje kritéria organické architektury, která se zbavila nepřirozené pravoúhlosti. Ovšem máte tam jednu nedořešenou věc. Váš návrh nemá nikde žádná okna, takže kdyby se ztrealizoval, byla by tam všude tma jako v prdeli.![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
Ale teď vážně- včera když jsem se tak procházela po novém Andělu, opět jsem si uvědomila, jak je mi ta šedivá, studená přísně hranatá architektura, jen samé sklo a beton v podstatě cizí a nepříjemná. Semtam zasazený skomírající stromeček-chcípáček to nemůže zachránit.
Co se týče Saudka, tak představte si, že ta jeho jedna holá prdel stále a furt tvrdošíjně visí na zastávce autobusu Knížecí. Trousí se kolem ní pedofilové a pochvalují si, jaký je ten Saudek velký umělec. ![bliji [bliji]](images/smiles/puke.gif)
132273
7.4. 1:35
RE: Poznámka z fachu
>Ovšem máte tam jednu nedořešenou věc. Váš návrh nemá nikde žádná okna, takže kdyby se ztrealizoval, byla by tam všude tma jako v prdeli.
A nechtěla snad říci:"Tma jako v knihovně?" Cožpak právě v temnotách nehledáte světlo vědění? Pokud vám jde o vyhlídkové terasy, tak mohu doporučit Barrandov ...
>Ale teď vážně - .....
Paní Jarmilo, já se prostě nedokážu bavit vážně s arogantní drzostí člověka, který na otázku:
"Co vás inspirovalo k té zlatozelené barvě?"
odpovídá:
[Kaplický]: "Pražské baroko. V Praze je všechno zlaté - svatý Mikuláš, mozaika na chrámu svatého Víta. Každá druhá restaurace se jmenuje podle něčeho zlatého. To taky spousta plašmušků, kteří se trefují do výrazné barvy, nevidí. Ta vizuální slepota je hrozná."
Jakou strašlivou slepotou musí trpět tento člověk (architekt!), který nevidí jak ta jeho plesnivá palačinka doslova řve! ve stávající zástavbě ...
Dobré místo pro tento projekt by bylo nad Štefánikovým mostem. Tam, kde stával Stalinův pomník. Děda "ho" stavěl, otec boural ...
132419
7.4. 17:53
RE: Poznámka z fachu
"Co vás inspirovalo k té zlatozelené barvě?"
odpovídá:
[Kaplický]: "Pražské baroko. V Praze je všechno zlaté - svatý Mikuláš, mozaika na chrámu svatého Víta. Každá druhá restaurace se jmenuje podle něčeho zlatého. To taky spousta plašmušků, kteří se trefují do výrazné barvy, nevidí. Ta vizuální slepota je hrozná."
Jakou strašlivou slepotou musí trpět tento člověk (architekt!), který nevidí jak ta jeho plesnivá palačinka doslova řve! ve stávající zástavbě ...
...tedy ted jste me, Tome, zklamal.
Jako byste nevedel, vy, temer odbornik na pomer( ciste v matematickem vyznamu) "trpaslici cepice-sadrovy trpaslik" (to vite, ze jsem si to po vas prepocitala, vyslo to pintlich), ze takova, mistrem uvadena inspirace, je naprosto bezna.
Z ceho vysel klasicky trpaslik? No...Matyas Braun....Kuks.
A uz jsme doma.
Jinak se muze, ze strany pana Kaplickeho, jednat o akt pomsty.
Pri vyhlasovani vysledku souteze se zminil o tom, ze jeho skvost bude v zemi, ktera ho nenechala vystudovat.
Dobré místo pro tento projekt by bylo nad Štefánikovým mostem. Tam, kde stával Stalinův pomník. Děda "ho" stavěl, otec boural ...
Cechuv most?
Dejte pokoj, jeste ze jsem emigrovala...kdyby se vase prani splnilo, divala bych se na tu zrudu denne z okna.
132448
8.4. 8:39
RE: Poznámka z fachu
>Jinak se muze, ze strany pana Kaplickeho, jednat o akt pomsty.
>Pri vyhlasovani vysledku souteze se zminil o tom, ze jeho skvost bude v zemi, ktera ho nenechala vystudovat.
Hmmm.... to je vědoucí postřeh. Mně ta jeho arogantní nadutost, s kterou dával sežrat plašmuškům jejich neprofesionalitu v jeho oboru, placama až vyrážela dech. Sledoval jsem to jeho žluklé zvířátko jenom okrajově. Netušil jsem, že jeho hluboké kořeny mohou dosáhnout až k pomstě nejstrašnější - k pomstě zhrzené milenky ....
>Cechuv most?
Jistě, Čechův. Ještě že to bylo jenom o most ...
>Dejte pokoj, jeste ze jsem emigrovala...kdyby se vase prani splnilo, divala bych se na tu zrudu denne z okna.
Pařížská! Sypu si popel na hlavu a skáču lidským pozadím do kopřiv!
Jo tak tahle sranda s místem pro páně architektův pukavec mi nevyšla ...
I když ...Děda "ho" stavěl, otec boural ... byste možná ani na tak dlouho nemusela zatáhnout žaluzie?
132468
8.4. 20:51
RE: Poznámka z fachu
Nikam neskakejte, lidske pozadi nechte na Letne, Vase na zidli. Zadne krovi, pozadim vpred!!!
Mame malo sily, Tome, radar v Brdech a Smudlova cepice na Letne...nase jedinne jistoty.
132486
4.4. 15:38
RE: Poznámka z fachu
Já bych snad bral raději tohle.
132226
4.4. 8:53
RE: Poznámka z fachu
micha
michaVej (zavináč) seznam (tečka) cz 89.?.?.?
Dnes s Vámi pane Janko vyjímečně nesouhlasím.Je to zdá se klíč ke kontaktu.Tahle zlatozelenofialová svině(jak pravil z.a.p.-horší než zradar) doufám realizována nebude.A jak praví UrsaMajor:kdyžtaktopak rozebereme. ![úsměv [smích]](images/smiles/icon_smile.gif)
132204
4.4. 9:04
RE: Poznámka z fachu
Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?
Mohu tomu rozumět tak, že vše, co je nové, je automaticky dobré?
Jak v moderní hudbě, tak v moderní architektuře velmi pravděpodobně budou jak dobrá, tak špatná díla. A mezi hudnou a architekturou je zásadní rozdíl - produkce hudby nestojí peníze daňových poplatníků, a ten, komu se nelíbí, ji nemusí vnímat. U monstrózních architektonických projektů je to ovšem bohužel naopak. Jsou nám tak říkajíc vnuceny proti naší vůli, a ještě je musíme zaplatit. Už pocitově nemám z pana Kaplického jako z osoby dobrý dojem, zfalšování soutěže v jeho prospěch taky něco vypovídá. Dílo nese určitě vibrace svého tvůrce, a svého "vzniku" (to píši jen Vám, protože Vy to jistě pochopíte). Pardon, ale tato stavba podle mne nepřispěje pozitivně k atmosféře, k duchu místa - samozřejmě můj názor. Mrzí mě, jestli jeho odlišnost od Vašeho je zároveň znakem nižší inteligence, ale nějak se s tím halt budu muset popaasovat.
132205
4.4. 14:17
RE: Poznámka z fachu
>Rado,děkuji za rozumný příspěvek.Žasnu, co tu zaznělo. A
>to jsem některé z přispěvovatelů považoval za
>inteligentní.
No na tu inteligenci teda nejste žádná autorita...
Na svůj barák si klidně naplácejte kravská lejna. Já ten blitek na Letné nechci.
132221
4.4. 17:18
RE: Poznámka z fachu
Souhlasím .
Za každým návrhem bývá tolik práce, léta studií oboru, a nejen vlastní režie,atd.
Toto je vše je popsáno na to množství práce skryté za návrhy pro laiky ve Vašem komentáři jen velmi stručně...
To jistě půjde jen těžko vysvětlit autorovi, jenž pohodlně spíchne na základě svého "laického názoru" (oblíbený alibismus) článek ,a to za několik časových jednotek...hodin ,či minut.
Navíc, jeho fascinace architekturou fašistickou, a krásami monumentální architektury z jiných historických období a zároveň nedůvěra k tomu co se dnes považuje za do uvozovek vložené slovo "moderní " architektura...
Toto vše leccos napovídá o vlastním vkusu autora článku, jenž si dovoluje k pojmu organické architektury přiřadit výraz "lejno".
Například: vnímá- li někdo gotiku jako "temnou a chladnou "- tak toho ani o minulé architektuře moc neví.
Gotické sloupy byly barevné v době vzniku, vitráže a hra barev dodávala jim vznosnosti a lehkosti.
Konstrukční systém kleneb osvobodil od temnoty a chladu prostory staveb předchozích, románských, dal možnost vytvořit monumentální a v krajině na svou dobu velkolepá měřítka.
Obdivuje- li autor secesi, pak bych doporučila jet se podívat do Barcelony, na díla Gaudího, - to kvůli měřítku návrhu jenž v článku rovněž napadá.
Poukazování na situaci v centru Jihlavy, jenž jistě není štastným reliktem doby minulé, nepovažuji za adekvátní této situaci.
Nedochází zde k asanaci městského centra.
V článku by se dala najít řada jiných nepřesností,
Zaha se jmenuje Hadid, nikoliv Hdid, apodobně.
Barva nemá býti zelená, viz souvislost s organickým tvarem, již napadeným, ale spíše zlato-žlutě šampaňská.
Okna jistě nebudou fialová, to je jen výsledek optického naznačení zrcadlení se skla v počítačově zpracovaném návrhu.
Netřeba strašiti naše občany...
Copak má ale autor asi na mysli pod "ikony naší zvrácené doby"?
A souvislosti , se zmiňováním se o našem bývalém panu presidentovi Václavu Havlovi,to už dále asi z architekturou nesouvisí.
(Mimochodem, vkusu pana Havla v architektuře bych rozhodně dala přednost, jistě je rád, že vedle jeho bývalého bydliště na nábřeží byl realizován právě "Tančící dům" od autorů V.Miluniče a F. Gehryho.
F.Gehry navrhl a zajímavé muzeum moderního umění ve Španělsku,na něž jsou španělé velmi hrdí, je velmi "organické". Doporučuji autorovi,jenž ošklivě nazval návrh arch.Kaplického k nahlédnutí.
Zajímalo by mne, jak by nazval toto muzeum.)
Návrh je v pořádku, zajímavý, invenční a nikoliv provinční.
Zákonitě tedy provokuje, a bude provokovat,
Doufám, že bude realizován a že pan architekt Kaplický nevzdá ten boj s provinčností o novou dominantu v Praze, jejímž obsahem naštěstí nemá být ani Ikea, ani obchodní dům jiného typu - ale
Národní Knihovna, která skutečně ŽIJE ! ![mrkám jedním okem [mrknutí jedním okem]](images/smiles/icon_wink.gif)
132232
4.4. 17:43
RE: Poznámka z fachu
|